AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.424

Michelin Pilot Sport slut. Alternativ?

Givetvis så finns det inga Michelin Pilot Sport att få tag på nu när det är panik.
Så nu undrar jag om ni har tips på vettiga alternativ?
Prisbilden får gärna vara ungefär densamma, och helst lika tysta som Michelin.

Dimensionerna är: 265/35/19 och 225/35/19 och ska sitta på en M3 E46.

Tusen tack i förväg! Lite bråttom nu, eftersom bilen ska ut på Europaresa. :)
Continental Sport Contact kanske?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller med, hade lätt valt continental.
Bridgestone borde ju också vara ett alternativ?

Men ska du verkligen ha 265/35-19? borde inte 265/30-19 vara ett vettigare val?
Ok, Continental låter som det kan vara något.

Haas, jag är verkligen ingen däckexpert. 35 är det som sitter på nu.
Jag kör inte så jäkla hårt, så då känns den eventuella extra komforten i 35 rätt lockande.

Eller varför är 30 bättre? Det är väl bara en lägre profil?
Enligt BMWs ETK ska du ha 225/40-19 fram och 255/35-19 bak.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bapelsin: Eftersom profilen är procenten av däckbredden så blir höjden nästan lika på 225/35 och 265/30. 265/35-19 blir däremot betydligt högre och helt fel på din bil. Du borde ha 225/35 och 255/30 eller 235/35 och 265/30 om det skall vara ungefär samma rullomkrets fram och bak.

Har för mig att M3 har 255/35-18 som originaldimension bak, då blir 265/35-19 t.o.m. olagligt eftersom det blir över 5% (5,1%) skillnad i rullomkrets.

MVH Christofer
Kolla punkt 1 i denna Länk och även i denna Länk så ser du vilken däckdimension du ska ha.
Shit, jag har verkligen ingen koll på sådant här.
Tur att det finns de som har det! :)
Tack för alla tips, nu kanske det blir lite lättare att hitta rätt!
Om jag har fattat det rätt så ska jag alltså leta efter 265/30/19 och 225/35/19.

Och bara för att visa ytterligare hur mycket jag är ute och cyklar;
265 är bredden, eller hur? Då är det bara det som går på den fälgen?
Tycker det verkar lite märkligt att M3 19" Evo-fälgen görs i en massa olika bredder.
Bapelsin: Har du kollat på länkarna jag postat? Där står det exakt vilka däckdimensioner din bil ska ha. Borde även stå på dörrstolpen.
Jo, jag kollade. Men där anges 255 som bredd.
Jag bara tog för givet att 255:or inte går på samma fälg som 265:or.
Men det kanske inte är helt givet?
Ok, jag vet inte vad jag håller på med men jag kollade på bilen igen idag.
Det visade sig att jag kollat lite fel. Det sitter alltså 265/35/19 bak och 225/40/19 fram.
Då borde det bara vara att tuta och köra och beställa likadana?
Ursäkta min fullkomliga värdelöshet. :)
Kör med de dimensioner som nämns i Chris87's länkar. Det är de dimensioner som BMW har valt och som satt på dina fälgar från början.
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Hej!
Originaldimension på 19" är 225/40 fram och 255/35 bak.
Du kan även ha CSL dimension på originalfälgarna som är 235/35 fram och 265/30 bak.

Ha en trevlig europaresa.

Vänligen Fabio
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Om du skall ner i Europa, är det inte billigare att köpa däck i Tyskland?

Mvh
Hej alla!
Tack för alla goda råd och tips!
Nu har jag varit hos det väldigt proffsiga företaget IDH Gummi på Östermalm i Stockholm.
Jag visade upp bilen, och killen konstaterade glatt att jag kunde köra åntminstone 800 mil till på framdäcken.
Det slutade i alla fall med att jag beställde två bakdäck i originaldimensionen 255/35/19 som ska monteras på onsdag eller torsdag.
Vill även med glädje berätta att jag ska få ny vindruta på glasskadeförsäkringen. Lite OT, men en extrabonus inför långresan! :)
Så nu till sista frågan; var i Stockholmsområdet kan jag bränna det sista på mina gamla baksulor på ett säkert och ansvarsfullt sätt? ;)

Tack Fabio, det blir nog en fin resa! Inget tyskland (Passo), utan Polenfärjan, och sedan raka spåret ned till Balkan!

Fridens!

//B
Vill även tillägga att de två baksulorna hos IDH kostade i runda slänga 8.000 kr inklusive montering, balansering och tvätt, vilket är ca en tusenlapp dyrare än dackonline utan montering.
Inte illa, och så får jag stödja den lokala däckfirman. :)
Och det blev PS2 till slut. Ursäkta trippelposten.
Har du kollat däckpriser i Polen och Balkan? Hade nog kunnat spara in lite respengar där? / Snåljåpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.