AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

Eftermontera klimatkontroll E91

Teoretisk fråga kanske men...jag har köpt en superfin E91. Det enda som jag saknar är klimatkontrollen istället för snikvreden och AC.

Min fråga är om det skulle gå att sätta dit en kontrollenhet/panel istället för panelen med vreden. Jag gissar att kablage och sånt är samma eller finns där bakom för jag tror inte BMW håller på och bygger så olika kabelstammar i samma kaross.

tänkte att det borde gå att hitta en kontrollenhet från en skrotad bil till rimliga pengar.

Samma sak med backvarnaren. Om man får tag i en begagnad stötfångare bak, finns kablaget draget till backvarnarfunktionen?

Nån som vet?

Thomas
Vill inte vara otrevlig, men detta har diskuterats tidigare så använd gärna sökfunktionen.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
vad det gället acc så säger jag lycka till. den kommer gå att koppla in, men hela systemet lär bli helt galet. så fläkten kommer gå på fullt.

ska du byta hela systemet så måste du byta allt, precis allt.

och baksensor finns att eftermontera original, dock inte på det sättet du vill ha, vill du ha det på ditt sätt så tror jag du måste koda om efter du dragit kablar.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Som Chris säger, precis detta ämnet har varit uppe ganska nyligen.
Jag håller med Bengalsimon med lycka till, för det är inte ett "bara" koppla in en panel. Du måste ha diverse sensorer som ska känna av temperaturen i kupén, säkert helt annan kompressor som ska kunna slå av och på automatiskt vid laddning och idling av kall/varmluft...sen behöver du programera om en dela av programvaran i styrboxen så bilen vet att du har ACC. Det kommer kosta dig mycket mer än vad det smakar.
Som jag sa till förra trådskaparen av detta. Varför ens köpa en bil utan ACC från första början? Spelar ingen roll hur över-fin bilen är och hur bra pris det än har varit.

Backvarnare kan du köpa på Mekonomen eller annan sådan, men ska du koppla in BMW original så får du även där programera om en del av programvaran på bilen och även det kostar mer än vad det smakar.

Ett råd: köp en bil med det du vill ha i den från första början så blir det både snällare för plånboken och du slipper vara halvt nöjd med bilen istället för helt nöjd då du har allt du önskar.

"Riktiga män kör diesel"
OK, tack för infon. hittade en tråd senare när jag sökte lite mer. Det är inget stort problem tycker jag, mer "nice to have" och jag e nöjd med bilen. Men jag tänkte att de kan finnas mycket framdraget eftersom kabelstammar och elektronik inte brukar skilja speciellt mycket på modeller. Det är ju ett skäl till att mycket av extrautrusntingen inte kostar speciellt mycket att köpa på en ny bil. Sen att de tar betalt för att de kan på en del options är en annan sak. Det finns ju uttag och kanske även sensor (har inte kollat) ovanför backspegeln och vid taklampan precis som den tidigare E91 jag hade med ACC. AC-kompresorn behöver inte heller skilja, det är ingen annan teknik för att slå av och på en sån.Det är dom gjorda för.

Men då släpper vi det, tack för svaren!
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.