|
|
|
|---|---|
|
Efter byte av motor från 323 till 328 drar bilen enligt färddatorn ganska mycket mindre bränsle. Den gamla motorn låg aldrig under 1.1 och den nya ligger i snitt runt 0.95. Siffrorna KAN vara ok då den gamla var törstigare än normalt och 328 motorn faktiskt skall dra lite mindre på landsväg än 323. Jag har inte hunnit stämma av vid någon tankning än men det kommer. Är det någon som tror man skulle behöva modifiera/kalibrera på något vis när man stoppat i en 328 motor eller mäter den på ett sådan sätt att det är helt ovidkommande vad man kör för motor? Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 | |
|
Saxar in enl meckartipsen här på forumet: "För att beräkna korrigeringskoefficient: (hmm, det här vill jag nog inte ta ansvar för, har inte prövat själv så se till att skriva upp din gamla inställning.....)" 1. Tanka fullt 2. Nollställ förbrukningsmätaren 3. Skriva upp eller nollställ trippmätaren 4. Kör slut på soppan 5. Beräkna din förbrukning l/100km 6. x=(gamla x) * (datorns l/100km / din beräknade l/100km) 7. Mata in det nya x Men 0,95 e inte orimligt på nåt sätt! Beror ju lite på va du har för körningar oxå.. Min 328 touring som e "fullmatad" me utr o lite till snittar ja på ungefär samma siffror.. Kör ja mkt i stan så kryper den upp på som max 1,1 l/mil i snitt.. Får oxå ner den på 0,65 en bra dag me jämn laglig fart på landsväg o farthållaren tillslagen! :D |
|
|
Och vår 323 -96 drog aldrig över 0.82. Snittade som bäst 0.77. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Min bästa snittnotering me 328 touringen e 0,79! Fick d på vår semesterresa förra sommaren till tyskland me full packning dit o ännu mer (flytande varor ;) ) på väg hem! Låg på laglig hastighet plus moms me farthållaren hela vägen! :D | |
|
M3Crille: (dags att byta nickname snart va? :-) Det mektipset förutsätter väl att man har en vanlig E36:a, jag har ju en compact och en mindre färddator med bara 2 knappar och en spak. Frågan är om man kan göra samma sak även på denna och hur man går tillväga isåfall. Får väl iallfall börja med att göra en manuell koll av förbrukningen. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Nicket hänger i sen ja körde M3an under några år o dom flesta känner en som d på forum så d får hänga me.. ;) Tja du på den variantens färddator vet i tusan.. Har alltid haft "största" datorn i mina BMW.. :) |
|
| Johan, Genom att trycka in s/r och klocksymbolen samtidigt så hamnar du i settingsmenyn, du kan bläddra runt med BC-knappen. I någon menyerna så kan du ändra korrigeringskoefficient. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.