|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har upptäckt att min hastighetsmätare och trippmätare visar för mkt, tycker att det är en väsentlig skillnad mot GPS. Däcken jag har på för tillfället har en rullomkrets som är 2,4% mindre än original. Detta påverkar till viss del. Kör jag i 90 enl gps på raksträcka så visar hastighetsmätaren ca 99. Trippmätaren visar i bilen ca 1 mil mer än gps på en sträcka om ca 12 mil. (inte helt säker på siffrorna) Frågan är ju om GPS visar exakt, om man kan lita på den, vill ju inte att miltalen på mätaren rullar iväg i alltför stor utsträckning. Min snittförbrukning ligger på, enl färddator, nu de senaste tankarna på 0,85. Detta måste rimligtvis visa fel också, men i och med att trippmätaren visar för mkt så är det svårt att få fram den riktiga förbrukningen. Orkar inte ta upp GPS och vänta på att den kommer igång varje liten tur till affären etc. Är det normal avvikelse på min bil, visar gps fel? Jag får väl köpa däck med +5 % rullomkrets så slipper jag problemet. För övrigt mkt nöjd med den nyinköpta bilen... MVH Martin | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
6-9 km felvisning är fullt normalt på en e39 med rätt hjuldimension GPS visar rätt hastighet. För övrigt så visar i stort sett alla bilars hastighetsmätare för hög hastighet. Min E36 är det bara 4 km skillnad. Dock vår fd MB190-88 visade exact, så man åkte ifatt alla andra bilar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo alla bilar jag kört har visat ordentligt fel mot GPS. I min E39 motsvarar ca. 148 mätarfart 140 GPS. Samtidigt får man passa sig för att lita för mycket på GPS:en då dennas momentana hastighetsvisning inte alltid är exakt (beroende på hur många satelliter som är tillgänliga och uppdateringsfrekvens osv.) Du kan testa att trycka fram hastigheten i färddatorn. Nollställer man den får du fram hastigheten bilen "tror" är den riktiga. Sätt farthållaren på önskad hastighet på jämn väg och nollställ. För mig visar färddatorn ca. 3 km/h för mycket mot GPS. Gäller dock att passa sig - polisens radar/lasermätningar är säkerligen inte speciellt exakta heller trots avdrag på 3 km/h så det är bra med lite marginal trots allt :) |
|
|
Vår a6 är betydligt mer exakt, den visar ca 2-3 km/h för mkt, likandant med föräldrarnas e46. Men större däck fixar till det :) Det som stör mig ändå är ju att trippmätaren ändå rullar på i för snabb takt, påverkar ju i slutändan andrahandsvärdet... Martin |
|
| Förutom felindikering är det dessutom inte snyggt med för små hjul. Är det bara "otur" att som i detta fall fd ägaren köpt fel däck eller kan det finnas någon avsikt? | |
|
Vår E39 visar drygt 2% för mycket i färddatorhastighet och sträcka. Hastighetsmätaren visar ytterligare +5 km/h förutom 2%. Jag stör mig på att det inte verkar gå att kalibrera den sanna hastigheten och därmed körsträckan. |
|
|
Är det där inte biltillverkarnas sätt att lura konsumenten? 8% för mycket mil = 8% fler service = 8% mer pengar. |
|
|
Serviceintervallen är baserade på volym förbrukat bränsle, inte körsträcka. Och hastighetsmätaren visar alltid för mycket för att biltillverkaren inte skall vara ansvarig för att bilen körts för fort. ___ Min bil: Länk |
|
|
Det är som pbengtss skriver. Man bör skilja på felvisning i km och procent. Normalt visar analoga mätaren 5-10% för hög hastighet på alla bilar, det är inbyggt från start för att man skall ha marginal för variationer i däckens omkrets bl.a, och ingen skall riskera att köra för fort pga felvisning på mätaren osv. 10% innebär några få km vid 30-50, runt 10 vid 100 och runt 20 vid 200 osv. Om det alltid vore t.ex 8km fel som man ibland ser att folk tror så skulle mätaren visa +8 när man står stilla... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.