AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.443

Bytte olja och tändstift, nu vägrar den att gå på alla burkar..

is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Tjena

Ja som rubriken säger, bytte olja och tändstift på den ikväll exakt samma procedur som tidigare gånger.. men när jag ska starta den så vill den inte gå på alla burkar och den bolmar rök..

Tar gärna emot tips på hur jag enklast felsöker detta problem.

Det gäller en e36 m3 3.2 som i övrigt gått väldigt bra tidigare!

Tack på förhand!

Mvh Simon
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Tråden i något av tändrören som går från tändspolen har gått av så den tänder inte på alla burkar, kolla stiften vilken färg osv dom har så kanske du ser vilken cylinder det är annars byt allihopa går på ca 800:- och är lätt att byta, bara rycka bort "gummiröret" från tändspolarna.

Lycka till! :)
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Tack Kursu, ska kolla det!

Hur ofta händer det att ett tändstift är trasigt? Dom är nya och köpta ifrån bmw
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Börja med att sätta tillbaks de gamla stiften och prova!

Själv har jag råkat ut för nya stift som ej fungerat bra ett par gånger. En gång med stift som missade bla på tomgång (BMW) och en gång då de missat under belastning (SAAB turbo).

Per L
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Då ska vi se.. Började med att kolla alla stift, tänkte ifall någon utav dom var dränkta.. Men det visade sig att alla stift såg identiska ut, dränkta allihoppa..

Checkade även gummirören, tog loss dom och kolla efter något suspekt.. Ser väldigt fräscha ut allihoppa i mina ögon. Går det att kontrollera dessa på något sätt?

Gjorde sedan som Per L sa, monterade tillbaka de gamla stiften.. Fortfarande samma problem, med andra ord ligger problemet förmodligen inte i stiften.. Dom blev för övrigt lika blöta som de nya blev.

Hur går jag vidare med det här? Känns nu som att dom misständer på grund av att dom går alldeles för fett?

Har läst endel om att dom kan bete sig märkligt och gå ojämnt efter man kopplat bort batteriet ett tag så att minnet försvinner. Jag hade batteriet urkopplad igår när jag gjorde detta.. Men känns inte som om den skulle bete sig såhär jävla konstigt pga det.

Som jag sa tidigare, så gick den helt och hållet felfritt timmarna innan bytet..

Väldigt tacksam för hjälp!

Mvh Simon
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Kom och tänka på att det där med batteriet är inte så troligt.. Då batteriet varit urkopplat många vintrar och sedan har det inte varit några som helst problem att vare sig ojämn gång eller något annat.
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Spelade in en snutt med en sunkig mobilkamera.. Såhär beter den sig!

Länk

Mvh Simon
Hej!

Och du kom inte åt någon elkoppling eller luftslang när du hängde över motorn?

Hur kändes det när du bytte tändstift, gick allt smidigt eller var det något som strulade under bytet som tex. att du fick slita i några tändrör för att få dom att lossna? Tänk tillbaka och kolla alla elkopplingar och slangar. Hittar du inget kanske det börjar bli dax för felkods avläsning.

Det har inte med att batteriet varit urkopplat! Något är helgalet! Jag tippar som sagt på att det är någon elkontakt eller slang som glappar....
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Det låter som att något har lossnat, tex en el-kontakt eller liknande. Som "wannabedrivers" säger så skulle jag ta en extra titt runtomkring motorn så allt sitter som det skall.

/Jonas
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Var bilen inte kall kan felet vara att databoxen får felaktiga värden när
man kopplar bort batteriet. I så fall är det bara att koppla bort batteriet
en timme när den är kall.
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Tack för alla svar!

Ska kika på om jag råkat ryckt någon slang eller liknande imorrn.. Svar till wannabedivers så nej, det var inga som helst problem med själva tändstiftbytet.. Jag gjorde dock lite mer än bara bytte tändstift och olja, bland annat xenon och luftfilter (Från "besiktning" till som jag brukar åka :)).. Så visst, jag kanske har råkat komma åt nånting!

Kan LMM ha något med detta och göra? Men den borde väl iofs gå bättre än så även utan den..?

Mvh Simon
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Glömde svara på krika, den var kall när jag ryckte batteriet.

Mvh Simon
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Kolla så du har du satt tillbaks tändspolarna på rätt plats, om det nu går att sätta dom , kablarna kanske inte räcker... På filmen låter det som när man växlat tändkablar på nån gammal saab nångång...
is
13
ismon
E36 M3 3.2 -96
Felet är funnet!

Det är klantarslet himself som varit i farten, visade sig att jag monterat LMMen åt fel hål!

Provade kopplat bort LMMen helt och problemet försvann, kopplade tillbaka den och felet uppstod igen.. Tanken slog mig att det står klart och tydligt vilket håll luften ska passera och självklart så var pilen åt fel håll :) Vände på den, och tada.. Funkar utmärkt!

Tack för hjälpen folks!

Mvh Simon
He, he... Vad skönt att det löste sig! Då hade jag inte helt fel iallafall, det var något du orsakat själv under bytet:o)

/Joakim
nu tycker jag du ska bjuda det hjälpande gänget här på en kall öl då detta borde firas :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.