|
|
|
|---|---|
|
Har i över ett års tid fått dras med ett väldigt besvärande startproblem på min 540. Felet har inneburit att startmotorn ej velat ens gå runt vid försök till start. Vid kall motor har bilen ALLTID startat och även vid mycket fuktiga förhållanden (t.ex) regn. Vid varm motor har det varit likt ett lotteri att starta bilen, har oftast slutat med att bilen fått stå ett x-antal timmar innan startmotorn vaknat till liv igen. Bilen har även gått att knuffa igång och har ett nytt batteri (1 år). Symtomen har varit att när nyckeln vrids till själva "start-läget" så har inget hänt, inte en tillstymmelse till ljud från startmotor, däremot märktes det att en "strömförbrukare" gick in i bilens el-system (märktes pga att kupéfläktens varvtal sänktes till noll under själva tiden nyckeln hölls på "start-läget" i tändningslåset. Många funderingar om startspärr och tändningslås, kontakt bakom tändningslåset, dålig jord mm har avhandlats. Provade byta tändningslås och rattlås pga snurrande tändningslås utan resultat. Nu slutligen när orken infann sig så kastade jag mig under bilen för att kontrollera samtliga kablar/anslutningar till startmotor och solenoid, allt verkade vara i sin ordning till jag "ruckade" på startmotorn och till min förvåning satt denna väääldigt lös. Drog åt bultarna till startmotorn och nu en vecka efter åtgärdande är problemet helt bortblåst. Tidigare uppstod startproblemet en gång om dagen.. Ville bara bidra med lösningen på MITT problem till andra som kanske lider av samma fel som jag har haft. Det här forumet är ovärderligt och har hjälpt mig många gånger tidigare, nu kanske det är min tur att få hjälpa någon annan. MVH Andreas | |
|
Bra när det löser sig, och att alla kan läsa om orsaken osv. Det är nog ingen strömförbrukare som går in när nyckeln vrids till startläget, och att fläkten t.ex stängs ner. Däremot är det medvetet gjort så att en del förbrukare och strömkretsar kopplas bort under startmomentet, just för att startmotorn skall få högsta möjliga effekt från batteriet. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Problemet var alltså dålig jordanslutning pga lös startmotor. ett annat överlag vanligare är den tunna kablen till solenoiden från tändningslåset, där kabelskon blir mjuk med årens belastningar och värme, ger samma felbild dvs funkar vid kall när materialet krympt och ingen kontakt när kabelskon utvidgats av värmen eller tvärtom beronde på anslutningen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.