|
|
|
|---|---|
| Hej hoppas någon kan hjälpa mig för nu är jag trött på skiten! Bilen är en 325 cab 94. Och jag har bytt luftmassemätare, tomgångsmotor, alla tändspolar, insugsgummit, alla slangar, spjällhus, fortfarande så pendlar den kraftigt på tomgången, så mycket att den till slut dör när den dippar. har sprejjat hela insuget med startgas och ingen tjuvluft. Bilen visar inga felkoder på diagnoset! Är tokig på skiten nu sätter snart hammaren i ventilkåpan i ett tuppjuck! Hjäääälp!!!! | |
|
sådär gjorde min också idag. helt sjukt. men efter 2 min skärpte den till sig igen. de enda jag vet är kasst är vanosen, så ska du sätta hammaren någonstans är de i den som är förslaget från min sida. BMW ownz |
|
| Glömde nämna att jag bytt lambda med. Har funderat på vanos med kan det vara det? i så fall vad! den är ju mekanisk utom en selenoid.. kan det vara den? | |
|
m54 motorn svajar upp å ner på tomgång å blir ostabil, ryckig och drar mer sås. m50-52 har jag inte hört ska vara lika svajig på tomgång men ryckig och dra mer sås gör de. man hör att min är kass utan tvivel om man står framför bilen. iofs behöver man inte höra att den är dålig för att den ska vara de. packningen kan vara kass men lagringarna i den kan vara bra, då läcker den ju. en annan sak som kan bidra att vanos ställer om hela tiden och tomgång svajar kan vara oljetrycket. så vore jag dig skulle de vara nästa steg. BMW ownz |
|
|
Jag hade en 525i -95 för många år sedan med pendlande tomgång och ojämn gång vid gaspådrag, fanns en tråd om den och det problemet. Jag fick tipset av BMW i Halmstad att göra den strömlös med KALL motor och låta den stå i en timme eller så innan man kopplade in batteriet igen. Sedan skulle det stå på tomgång tills den nådde normaltemp för att sedan köras i minst 3-4 mil. Problemet med pendlande tomgång och ojämn gång försvann efter detta enkla ingrepp, men det har du kanske redan testat annars kanske det är värt att testa. |
|
| Köpte en vanosenhet i dag ska montera i morgon så får vi se om det hjälper... men håll gärna tråden vid liv med mera teorier och funderingar för med min tur så gör det nog ingen skillnad... | |
gretzky |
Har du gjort nåt kompressionsprov på motorn? Frugans 328 -96 går också ojämt på tomgång men precis som du så har jag bytt allt. Vid kompprov på hennes bil får jag lägre värden på 1 cyl men det är på olika cylindrar beroende på när jag kollat den. Mest troligt kanske en kolv lr kolvring som är dålig? Har du kollat oljepumpen? Sitter väl även på din bil i tråget? Har hört att den kan lossna från nån skruv men fortfarande fungera något sådär. Kruxet är att för att få bort tråget så tror jag att du måste släppa ner framvagnen något. Lycka till! dieseldoris |
| Gretzky,det där låter mer som att du har problem med din vanos.skiljer det mycket i komp mellan högsta o lägsta värde? | |
| kompet är det inga fel på. Faktum är att om man rycker ur spjällägesgivaran så motorn går in i limp-home mode så blir tomgången stabil, men det rasslar från Vanos när man varvar motorn. | |
| Så då går den igen så jag tänkte avsluta tråden lite så någon annan kan få hjälp av den! Bytte mitt vanos med ett från en m52 motor då det tydligen ska vara uppdaterat, passade i viket fall bra och var lätt att byta tog inte lång tid. Bytte olja och gick över till halv syntet för att få en lite tjockare olja vilket vanos tydligen mår bättre av... nu gick motorn jämnare på gaspådrag och rasslet var borta men fortfarande kass tomgång. Kopplade in diagnosen och läste ut felkod lambda kass och knacksensor 2 larm Felkod 69 & 70 ... Lambdan är nyligen bytt viket gjorde att den tidigare inte var misstänkt. Men jag hade en liggandes och bytte och bytte även styrbox samtidigt då jag hade en som låg och skräpade läste nämligen en tråd som menade att överspänning från boxen dödar sonder. Vet inte om jag tror på det med efter som jag hade en liggandes så bytte ändå... Och nu äntligen går den jämnt fint utan missar och vanoset gör skillnad det känns i axet... Skitkul att det äntligen funkar tack för hjälpen gott folk.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.