AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.050

Var finns vevaxellägesgivaren på M50-motorn?

Ph
2
PhilipM
520i E34 -95
Hej!

Det verkar vara läge att byta vevaxellägesgivare på min 520 E34. Problemet är bara att jag inte vet var den sitter någonstans och det finns tydligen inga tidigare inlägg som avslöjar detta. Så om någon här på forumet vet var vevaxellägesgivaren finns och hur man enklast byter den så vore det guld värt! (Motorn är en M50 med Vanos.)

Tack på förhand!

Philip
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Fram på motorn har du ett stort remhjul, på det sitter det en kuggskiva ca 20cm i diameter. längst upp på den skivan lite snett till höger sitter en givare med en kabel till, det är vevaxelgivaren.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk

9an är givaren, remskivan jag talade om sitter på vevaxeln som sticker ur ur stora hålet på bilden i nerkant.
Ph
2
PhilipM
520i E34 -95
Tackar så mycket för hjälpen! Vet du möjligtvis vilka symtom en trasig vevaxellägesgivare kan ge? Min startar nämligen inte när motorn blir väldigt varm, och inte heller idag när den har stått hela dagen i ungefär 20 graders värme. Den startar två gånger och bara blöddrar, sen går den bara på startmotorn.

Mvh
Philip
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Värt att prova är att ta loss jordkabeln putsa ren den, den sitter på höger motorfäste till kaross.
Min bil vägrade starta varm bytte hur mycket delar som helst innan jag bara chansade på jordkabeln tillslut, kabeln såg ren och hel ut men putsade upp den ändå, nu startar den som en dröm :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.