|
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte höra mig för ang ett problem jag har med min växellåda Bilen är en 540 automat -99 För en vecka sedan så hördes ett konstigt ljud efter jag hade gjort en omkörning. Det lät som om att fläktremmen började slira. Jag stannade bilen och öppna huven men konstaterade att ljudet inte kom från remmen utan långt under bilen, rättare sagt växellådan.! Prövade att stänga av bilen för att se om ljudet försvann. Vilket det gjorde. Men varja gång jag kör bilen lite hårdare och ska sedan ner på lägre varv och stanna så kommer missljudet tillbaks. För att sedan försvinna då jag gasar på igen. Så jag körde in den till verkstan för att konstatera vad felet var. Dem trodde att det var växellådsoljan eller filtret som var dåligt. Så vi bytte båda två. Men så skulle jag ut och prova nu se om det försvunnigt. Men det där j***vla ojudet var kvar. Någon som har något tips eller erfarenhet av detta,,? | |
|
Borde inte växellådan sluta låta om man lägger i friläge?? om det nu är växellådan. den tjuter lixom när man står still också. Kan det tjuta om oljepumps bultarna börjat lossa? Eller kan det vara insugsmembranet, någon som har en sprängskiss på det? |
|
| Automatlådor kräver ett högt hydraultryck för att fungera och smörjas så därför låter pumpen/lådan alltid när motorn är igång om något är fel. Det är också anledningen att man inte kan bogsera automatbilar långt eller fort, då skadas lådan. | |
|
Märkte nu att när jag står på tomgång och missljudet dyker upp så går motorn ojämnt och håller på att dö.! sen gasar jag till och då slutar det och den går fint....?? Någon som har några svar?? |
|
| Har du kollat insugsmembranet? | |
|
insugsmembranet verkar vara ok jag har prövat att spruta startgas runt omkring för att se om det läcker men det verkar det inte göra. Finns det något som reglerar oljetrycket i växellådan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.