AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.204

Volvo V70R

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vad tycker panelen om denna bil? (Bilen har haft 12 ägare)
Ev är en bekant sugen på en volvo av liknande modell och denna bil tillhör i den kategorin som han kan tänkas köpa.

Själv tycker jag att den övervärderad runt 35-40 000:-

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Sorry, glömde länken.

Länk

BMW M-POWER
Man betalar för skicket och att den kanske är välkänd. Dock jag gillar inte alls det gamla fyrhjulsdriftsystemet Volvo hade fram till årsmodell 2003. Jag hade satsat på en framhjulsdriven R i stället (med manuell låda).

Stephan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hellre den här R versionen...
Verkar inte skilja så värst mycket i pris.

Länk!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Den sistnämnda har ju ett betydligt bättre AWD-system (det gamla är ju kasst) och är en generation nyare bilmodell.
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Antingen byter man Visco-koppling för 10 000kr (-2003), eller så byter man styrbox på Haldex-systemet (2003-) för 15 000kr.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast skillnaden är att även med en fungerande Viscokopplingen så är systemet uruselt. Du har fördröjning på upp till flera sekunder innan drivningen kommer när framhjulen spinner.

Haldexsystemet är mycket snabbare och tål dessutom olika däckslitage mellan fram och bak vilket Viscon inte gör.

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
Ska kanske tilläga att hans budget ligger runt 100 000:-
Så mest lutar det åt årsmodell 98 eller 99.

Bra synpunkter hittils som skall framföras men hur är volvo V70R's drifsäkerhet?

Är det en bil att lita på eller en bil som gillar att vänta på verkstadsparkeringen titt som tätt?

De flesta V70R modellerna har åkt över 20 000:- och ganska risiga (De på blocket iaf) har dem inte åkt långt så har dem haft minst 10 ägare.
Finns ett få tal fina fast deras prislappar är ett stort skämt.

Hur ser ni på det?

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Nu vart det flertal irriterande stavfel men
Jag tar en uppdaterad version nedan:

Ska kanske tilläggas att hans budget ligger runt 100 000:-
Så mest lutar det åt årsmodell 98 eller 99.

Bra synpunkter hittils som skall framföras men hur är volvo V70R's drifsäkerhet?

Är det en bil att lita på eller en bil som gillar att vänta på verkstadsparkeringen titt som tätt?

De flesta V70R modellerna har åkt över 20 000 mil och är ganska risiga så att säga.(De på blocket iaf)
Antingen har bilarna åkt långt eller så har dem haft minst 10 ägare.
Finns ett få tal fina fast deras prislappar är ett stort skämt.

Hur ser ni på det?

BMW M-POWER
Den sistnämnda är ju 25% dyrare och har gått 5000mil längre så kanske inte helt jämförbar. Man får välja mellan modernare bil eller billigare/färre mil.

Denna är iaf jämförbara vad gäller milen: Länk
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jag har haft en V70R AWD -00 Laserblå. Asfin bil till utseendet måste jag säga. Däremot var jag var inte nöjd med den bilen pga växellådan (adaptiv). En sådan bil skall ha en manuell låda och då hade V70N-karossen varit ett alternativ eftersom den gick att få med manuell låda. Därtill är 00:an väldigt törstig. Även vid lugn körning skall den ha åtminstånne 11,5 liter per 100 km. Med lugn körning menar jag typ max 90-100 km/h och så lite stadskörning. 50/50 i relation. Kör du lugnt så anpassar sig lådan till den lugna körningen, när du sen vill gasa lite är lådan trög och vill inte medverka till din körning för stunden... Bara jobbigt. Bilen jag hade hade gått 7 600 mil när jag köpte den. Sålde den ganska snart igen. Köpte då en 855 T5 manuell som jag chippade och det var bra mycket roligare än V70:n.
GI
2.196
GINO
Oj oj, att dem drack soppa visste jag men inte så mkt.
Undrar om det är värt att satsa på en så soppa törstig bil?

Kimmo:

Vad tyckler du om den bilen jag länkade till? eftersom du har haft en likadan själv.
Tacksam om du har ngr kommentarer då jag försöker ha så mkt kött på benen då jag har lovat att hjälpa till en vän med ev bilköp.

BMW M-POWER
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Min personliga inställning är att bilen skall vara helt original för pengarna. Den är för pimpad för mig, jag menar TV-skärmar i alla nackstöden. Ska han visa film för hunden han har i bagageutrymmet :o) Visserligen står det i annonsen att allting går att återställa till original och det är ju bra.

Bilen ifråga har 12 ägare på 14 400 mil och så får du svårt att komma under 1,2 liter/mil. Därtill tråkig automatlåda...

Nej, tänk om och pruta ned denna istället.

Länk
GI
2.196
GINO
kimmo:

Haha film för hunden, ja varför inte :)

Bra synpunkter, fast vännens budget ligger runt 100 000:- så jag tror ej att ägaren till bilen du länkade till är villig att släppa iväg sin bil för dem pengarna :)

Man undrar vilken kärlek den bilen har fått som har haft 12 ägare....Blir jäkligt svårt att sälja sådan bil senare i framtiden ifall man skulle köpa den.

BMW M-POWER
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Om budgeten ligger på 100kkr föreslår jag din vän att köpa en V70R utan automatlådan, dvs. en från 98-99. Tyvärr blir det framhjulsdrift men han får bra mycket mer glädje för pengarna.
Länk

Eller varför inte köpa en V70n T5 istället? De kostar säkerligen runt 100kkr nu, efter prut...
Länk
GI
2.196
GINO
Skall framföras att det får bli fwd med manuell låda om det blir en V70R eller
T5:a.

Tack för dina tips och synpukter!

BMW M-POWER
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det var så lite så.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.