AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.617

Helljuslampan i instrumentbelysningen död hur byta?

Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
Som rubriken säger hur byter man lampor i instrumentbelysningen? Min helljuslampa är död. VIlken typ av lampa är det? Antar att man måste montera ned bilen runt om för att komma åt eller?

Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
Har hitta en video på youtube hur man får loss panelen iaf. Länk Nu är frågan vad det är för lampa?

Om jag inte misstar mig så är det lysdioder i E46 klustret så då måste du löda dit en ny lysdiod av samma typ. Det kan även vara den tillhörande resistorn som är trasig.

Mät upp diod och resistor innan du börjar löda i Klustret.
Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
OK tackar. Kan man köpa diod och motsånd hos BMW?

Nej det kan du inte, det är inte meningen att det skall gå att byta diodenra (du får byta hela instrumentet om du BMW får bestämma). Du får köpa komponenterna på Elfa eller likande firma.

För att ta reda på vilken diod som är Helljus så kolla i instruktionsboken!

Om du inte är van vid att löda etc så kan du lämna hela klustret till någon mindre elektronikfirma/reparatör så fixar de säker det för några hundra.
Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
Jag är van att löda så det är inga problem. Det är väl bara att kolla bakom den symbolen för helljuset så är det rätt diod antar jag. Är det någon som vet beteckning på dioden? Resistorn antar att det bara är att kolla märkningen på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.