AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.994

Jag behöver köpråd 528-99 kombi.

to
8
tonytiger
Äger ingen men ska köpa..har haft 525e34 för många år sedan..
Hej!(skrev just ett välformulerat inlägg och så försvann allt:(:) )

Jag ärofärde att köpa bmw till mig och familjen. Har en budjet på 50000kr och funderar på denna bil Länk!

Bör jag vända klackarna och gå direkt eller kan bilen ifråga vara ett altenativ om man kolla upp den? Ge gärna tips på andra modeller eller så, som kan vara ett prisvärt altenativ för just min budget. Jag är inte låst till just en 528 utan kan tänka mig ett annat motoraltenativ. Är ytterst tacksam för tips och allmänna tankar som kan göra mig visare till ett lyckat köp!tack!

Vänligen/tonytiger.
Jag skulle först titta närmare på firman, om budgeten är snäv kan det kännas skönt att i alla fall de problem som uppstår "runt hörnet" tas om hand av firman.
I detta fall förmedlar de bilar för 5% av priset enligt annonsen. Med tanke på de bilar som finns i lager kan det inte handla om så mycket pengar och då undrar man hur de finansierar de reparationer en bilhandlare alltid måste kalkylera med? Köper du en separat garanti bör du tänka på att garanten eventuellt kommer att peka på bilhandlarens reklamationsansvar/-vilja den första tiden du äger bilen. Behöver inte bli så, men historien säger att risken finns.
to
8
tonytiger
Tack nicklas! Goda råd, tar mig med det i "check listan". Mvh Tony
Ma
33
Malmis528
320 iT M-Sport -04
Tycker det verkar dyrt. Men motorn är underbar. Har själv en 528-98 som rullat 24000 mil och går som en klocka... :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Älgarås!!! Spring för livet.
to
8
tonytiger
älgar(ås..)ja, kanske bäst man springer:)

Ok..ja den är kanske lite dyr..men genom företag ligger de lite högre..men man får väl pruta om det blir tal om affär:)

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Älgarås är en liten by mitt ute i ingenstans där det finns ett gäng bilhandlare. Om det är samma person bakom de olika företagen vet jag inte, dock kände jag igen den gamla Uno-X macken på en av bilderna.

Firman som säljer den bil du hänvisar till hette tidigare Mellansjö Bilforum. Jag besökte dem en gång för att titta på en Volvo, och den var en märklig upplevelse. Såg fin ut på bilderna och beskrevs vara i toppskick för att i verkligheten vara en Italienimporterad skrothög.

Snubben som var boss hade en bunt mobiltelefoner och kallade sig då för flera olika namn beroende på vilken telefon som ringde. När jag var där bestod merparten av bilarna av rena importlik, det var så illa att jag nästan blev full i skratt. Jag tror du kan söka "älgarås" och "mellansjö" här på forumet. Jag hade aldrig köpt en bil därifrån.

MEN. Det kan ju vara så att firman i Älgarås likt KVD lade grunden genom att sälja importlik och nu har stilat till sig, det vet jag inget om.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vadsbo bil som är en enskild f:a innehas av en 20-årig tjej som startade bolaget 2009, inte illa av en så ung tjej att komma på en sådan här idé ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker inte det är speciellt dyrt för en -99 touring om bilen är schysst.
Men som sagt min arbetspolare har sommarstuga i Älgarås och uppfattnigen är väl ungefär som Roberts ovan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
to
8
tonytiger
Tjena alla! Tusen tack för hjälpen..drar mig nog tillbaka..lätt att man blir ivrig när man kollar runt, men det är bäst man inte är för snabb till köp utan kollar noga både företag/person och bil ifråga. Har ni tips på specifika bilar(även privat personer) eller andra modeller som kan passa en liten familj på 3, så hör av er!Ska genast själv kika vidare..!Mvh Tony:)

to
8
tonytiger
Vad tror ni om denna: Länk

Företaget och bilen? Ska kolla mer om den nu själv, men kommentera gärna ni med:)tack. /Tony

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I trafik i Utlandet 1999-06-30 Trafik i Sverige 2000 10 13
dvs 15 månader i utlandet , så den kanske inte avverkat så många mil innan den kom hit. Är ju ont om "lågmilade" E39 under 15-16.000 mil idag
10 ägare /Brukare ?
Ring transportstyrelsen och be dom plockat fram ägaren, när bilen regbesiktades i Sverige så det inte är någon ökänd importör.
Beställ också alla besiktningprotokoll från SPB via deras webtjänst.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Leta efter en e39 med dragkrok - annars kommer du ångra dig längre fram. =)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag hade inkluderat 523 i min sökning, det ger fler träffar. Har iofs bara kört 528, så jag vet inte hur stor skillnad de 23 hästarna gör, men det kanske någon annan kan svara på. Sedan kanske 523:an är mer ekonomiskt fördelaktig att äga?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
523 är knappt märkbar mer ekonomisk. samma service kostnader 528 kanske tar några droppar mer pr mil. å så har du så mycket mer körglädje i bilen. du kanske får 1000 kr mer i bensin kostnad på ett år. för mig ingen tvekan alls. köper du en 99-00 se till så abs centralmodulen är bytt. brukar packa ihopp på dessa års modeller. lycka till

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Med tanke på vad liten skillnad det är på 523/528 så skulle jag kolla mer på skicket än på vilken motor det är i bilen. Däremot så verkar det som att det är lättare att finna en välutrustad 528 då 523 ofta är lite enklare utrustade även om det såklart finns undantag.
to
8
tonytiger
Kanon råd som vanligt!tack! Jag researchar vidare:) Har kört nästan 60 mil nu i en gammal citroen xm turbo..hehe..man åker skönt för pengarna, men öronbedövande sus i kupe´n och en kupé fläkt som slutat fungera så är den övriga komforten inte mkt man tänker på:) Nej, tillbaks till bmw nu.(har pluggat färdigt och ska jobba=mer casch):)

Hörs/Tonytiger

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.