AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.996

Processanalys?

Sida 1 av 2
cc
Någon som vet om detta är en seriös firma,
samt kanske erfarenhet från dem?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag köpte min 523:a -00, 2 600 mil, från dem för 6 veckor sedan. Allt vad de uppgav stämde. Bilen är som ny. Seiös hantering från början till avslut från deras sida.

/Mats
Polaren köpte en 540 -98 av honom för en vecka sedan. Fick vänta länge på bilen.. Å andra sidan fick han låna en 728 -00 gratis i en vecka pga leveransförseningen.
Bilen är i mycket gott skick!! Och billig!

//BS

Jag hade nog köpt av dom om jag sett annonsen tidigare som dom hade i Dagens Indutri idag fast jag inhandlade en 523 för 1 månads sen. Dom verkar helseriösa men man vet ju aldrig dom håller ju till några mil från GBG.
obelix
Processanalys , en skum grej är att vissa bilar är billigare hos dem än i tyskland ??? Ex vis en alpina B12 som finns på Mobile.de kostar 411000 i Tyskland
och 410000 i Boden Bes,klar ,skulle inte tro att handlaren i Tyskland ger SÅ mycket rabatt, nä sanningen är kanske som med så många andra importfirmor att de lyfter momsen på bilarna,då har man plötsligt 38000 + ev prutmån hos handlaren att spela med , annars sysslar dom kanske med välgörenhet vad vet jag? :-)
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Processanalys satsar jupå låga omkostnader ...

Han har förlorat 3 presumtiva kunder genom att aldrig höra av sej när vi bett om offerter på bilar.

För snål för att ringa upp själv troligen ..
"Ring Mej sen" var svaret man alltid fick!

Harri Nikander
Jag har varit och hälsat på där, och de ger ett väldigt proffsigt och trevlig intryck. Alla bilar kommer från BMW, mätarställningen kollas upp, bilarna har Europlusgaranti från BMW osv. De bilar jag såg var precis så fina som de ska vara.
De underliga grejerna är att firman inte ens finns i telefonkatalogen. Processananlys är ju inte heller ett namn som passar en bilfirma, utan mer en managementkonsult. Dessa två saker tyder ju på att man inte vill skylta med sin verksamhet. Dessutom är priserna för låga, jag håller helt med obelix. Om det finns en förklaring på mina ovanstående funderingar är det ju kanonbra, fina bilar billigare än i Tyskland! Men som vanligt, när något verkar vara för bra för att vara sant är det sällan sant......

Mvh Johan
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Namnet Processanalys, det förklarar ju innehavaren på sin hemsida, man skall väl inte gå för långt i sina konspirationsteorier.

Förövrigt saknar Johan 328i:s påstående om telefonkatalogen grund. Den som läser den noggrant söker vad han finner(saxat ur Telias telefonkatalog på internet):

Namn: Adress: Telefon:

Processanalys Norrbotten AB
Bränslanv. 96100 BODEN
0921-54000

Harri Nikander
aha, då är det nyligen det kommit in. Jag ringde nummerupplysningen i Juli när jag var i Luleå, och då fanns det inget företag med det namnet. Ägaren verkade också medveten om det vid den tidpunkten, eftersom jag påtalade det för honom. Vi var tvungna att via företagets hemsida få reda på telefonnumret.
Det finns ingen förklaring varför namnet processanalys används på hemsidan. Man ska ju inte överdriva heller, så troligen beror det på att ägaren hade ett aktiebolag registrerat i det namnet, och han tyckte väl inte det var värt att betala en tusing för att namnändra.
Jag förmedlar bara min personliga uppfattning, ingen absolut sanning.

Mvh Johan
obelix
Alpina B12:an som Processanalys annonserar kostar 89900 DM * 4,87 = 437813 i Tyskland med dagens kurs,
Endast 410000 i Boden Vilket Fynd !!! Eller ???
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Är det EXAKT samma bil?
Det kan väl inte vara så svårt att kolla uppProcessanalys hos skattemyndigheten för den delen.

Harri Nikander
obelix
Samma bild är det i alla fall , bilen fins hos en handlare i Fulda www.mobile.de/stumpf
kolla själv ,
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Kolla inläggen om processanalys längre ned i forumet...

Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Varför inte sluta spekulera om de eventuella hemskheter som Processanalys eventuellt gjort!
Faktum är ju att de som köpt bilar där verkar nöjda då bilarna är i bra skick och priset bra.
Övriga funderingar om orsaken till pris mm vore väl ärligast att ta med ägaren direkt.
Jag har köpt en 523i -00 från Processanalys. Precis som Sail skriver så är det viktiga att man blir nöjd med bilen vilket jag är till 100%. Allt motsvarar förväntningarna. Komplett dokumentation över bilens tidigare liv visar att det ser korrekt ut.
Innan jag satte in pengarna på firmans konto gjorde jag en kreditanalys av företaget. Den visade inga konstigheter, betalda skatter och inga betalningsanmärkningar. Om man köper femtio bilar som processanalys annonserade i DI så blir förmodligen rabatterna större än, vi som köper en bil, kan tänka oss.
Köp billigt och spendera pengrna på besin...
Hej !
Har talat en hel del med Christer och
alltid fått bra besked. Han var tidigare officer vid
Försvaret med sadlade om till bilhandlare.
Har även sett en del av hans bilar och de har alla varit mycket fina. Förstår mellan raderna att
eftersom han köper i bulk så får han bra rabatter av
leasing bolagen. De flesta bilarna är leasing och
hyrbilar. Som ni vet så byter dessa leasing bolag varje år sin flotta. Numera så åker de flesa bilarna tiltillbaka till BMW i Neuderlassen för att sedan pytsasut på marknaden. 7 serien springer ju inte direkt iväg av sej själv så där finns en hel del prutmån..
Kolla RSV på förmånsvärde för en 7 serie..
Man garvar nästan på sej...
Undra på att stan ser ut som den gör med bara
saab o volvisar överallt...-
Gissa om dessa tjänstebils åkare blir
avis när du kommer i en 7 serie..
Han skulle bara veta att du betalar
mindre för bilen än den han åker i !
Vi privatköpare skall vara kritiska och få mesta
valuta för pengarna. Och lite kul med något
annorlunda än svensson köret...
obelix
Ett räkneexempel:
BMW M5-01 pris hos handlare i Tyskland 128900 DM
128900*4,87=627743SEK dra bort en bra rabatt exvis 40000 = 587743
dra bort tysk moms 16% -80815 = 506928 sek
lägg till svensk moms 25% 126732 sek
Summa summarum = 633000 sek + hemtagning & besiktning
Pris för samma bil i Sverige hos en viss handlare 573000 sek bes, klar,inkl ev vinst. ?????
jag kan bara hålla med Johan , om det är för bra för att vara sant så är det oftast inte sant...
polman
om nu processanalys fibblar med momsen och eller skatter, men bilarna är fina och med ärliga mil,servade osv.varför ska man inte köpa en bra bil där till ett bra pris?hur processanalys gör för att sälja bilarna till ett så lågt pris är väl inte intressant för mej som kund såvida jag får en sjysst bil och en sjysst service eller?tex om jag ska köpa en bil privat och bilen är sjysst (papper,skick,pris,mm )inte backar jag väl ur affären för att bil ägaren har parkeringsböter,köper hembränt eller har kronofogden efter sig.nu tror jag inte att processanalys är en rutten firma eftersom den har funnits ett bra tag och jag har kompisar som köpt bilar där som är nöjda och har blivit bra bemötta vid eventuella frågetecken.

Polman Oo=00=oO
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Polman, visst, men vad händer när du får en räkning på momsen (25% på bil priset) eftersom bolaget som tog in bilen gått i KK ? Att blåsa staten på pengar döms ju värre än mord. Visst, chansa gärna, men säg inte att ingen varnade dej.
Froz-523
Men hallå Jörgen...kom vi inte precis överens om att det är köparen av bilen i Tyskland som är den som är ansvarig för att momsen betalas. Momskravet följer ju INTE bilen...se inlägg "Importen enligt DI"
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Froz-523, visst är det så, men vad skrev jag, "eftersom bolaget som tog in bilen gått i KK ".
Jag tror benhårt på att om importören gått i KK, kommer momsskulden följa bilen. Är inte importören i KK, så ligger kravet på dem, men alla som bluffar på detta vis säljer ju sedan bolagen när de är konkursmässiga till någon målvakt som får någon krona för att ta på sig skulden. Det finns idag ingen dom på detta, men det är väl bara en tidsfråga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.