AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.621

Automatlådan vill inte växla upp

De
1
Dennis_Ljungby
528 touring e39 -97
Hej
Köpte mig en BMW 528ia 97a för två månader sedan.
Nu har den börjat strula i lådan för mig och vill inte växla upp mellan tvåan och trean tror jag det är utan ligger och håller sig kvar på den lägre växeln. Det man då får göra för att den ska växla upp är att göra det via "manuella" läget eller göra en kickdown. Fått höra och läst att det kan vara olja, styrbox till lådan och att det kan vara för stora fälgar på (18"). Börjar bli riktigt orolig då det känns som om den gör det oftare och oftare också fått för mig att den bara gör det när den är varm. Hoppas verkligen att någon kan ha ett svar till mig så detta kan fixas inom det närmaste.

Stort tack på förhand.

Mvh
Dennis_Ljungby
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

18" ska vara lugnt å köra med......jag gör de! Kolla oljenivån skulle jag göra......och även byta olja filter. Kolla även att du har rätt lufttryck i alla däck.

Mvh

oo=00=oo
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lika slitage/diameter på framförallt framdäcken samt lika lufttryck till att börja med och inte för stor skillnad mellan fram och bakdäck i slitage/diameter. Är det vanligaste felet när lådan slutar växla upp som den ska.
Kan även vara skit på varvtalsensorna för in och utgående varvtal så det inte kan förmedla rätt varvtal.
Felkodsavläsningn är inte fel innan man börja glöta med olja, det reparera inga lådor.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Har ett liknande problem på min bil fast bara när den är kall. Den drar ut på 1:à växel till 2500 Rpm men bara när bilen stått över natten.Annars växlar den hur fint som hellst mjukt och så. Har också märkt att om man startar bilen när den är kall och väntar tills tomgången gått ner så beter den sig inte så. MVH henke
Henke1988: Det är inget fel på din autlåda, det ska vara så. Det är kallstartprogrammet som fungerar som det ska.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Yep, kallstartprogrammet håller ut på växlarna första 1-2 minutrarna för att få upp tempen på katalysatorn.
är det likadant på E34?
min låda är lite motvillig till att växla upp när den är kall (i E-läget) så jag brukar köra på vinterläget tills den har blivit varm..
viner även en del i lådan när den är kall och man kommer upp i lite varv..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Japp, likadant. Vinterläget är guld på E34! Enda "problemet" med min låda är att den ibland har behövt betänketid för att växla upp från 2:an till 3:an. Fast nu har jag säljt den, lyckades till slut övertyga frugan att uppgradera till 11 år nyare bil... ;)
Ar
21
Argaostar
520iA -03, touring sen 2011
Mycket välhållen bil.
Lyfter här en gammal tråd :-)
Då jag hade vibrationer i ett hjul, satte jag på ett dubbfritt vinterhjul. Detta för att kolla om det var hjulet eller slitna led/bussningar som var orsaken.
Efter det började automatlådan krångla, den växlade inte upp.
Har just hållit på med flera reparationer av bilen, en 520i, -01, och var trött på att skruva.
Sen hittade jag denna tråden, och polletten ramlade ner.
Det vinterhjul jag satte på var 18", medan sommarhjulen är 17".
Efter att jag bytte tillbaka, fungerar lådan igen.
Nu vet jag att bilen är noggrann på diameter på hjulen, och hoppas andra kan dra nytta av denna lärdom.

Tack till er som har haft liknande problem och diskuterat detta i tråden!
to
207
toson
540iAT E39 -00
Hmmmmm .......
Har varit med om problemet, fast helt ovetande om vad som hänt.
Den har inte växlat upp några ggr en tid se'n har det bara upphört, för att återkomma några månader senare och åter upphört kanske ett halvår.
När den här tråden kom upp så kom jag på att den nyligen "hakade sig" och att det är borta nu. Av helt andra själ kollade jag luften för någon månad sedan inför en resa och hade ett däck med c:a ½ kilot för lågt tryck och det har faktiskt inte varit något växlingsproblem sedan dess...........
Har troligen luftat däcken efter att den växlat dåligt tidigare och inte tänkt på sambandet.
Nu vet man.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.