AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.179

Dörrsprint E34 - olika sorter?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag hittade en riktigt besvärlig typ av dörrsprint till dörrstoppen på en av mina M5-93.
Verkar som många senare E34 har denna. Finns inget låsbleck som på dom tidigare och den sitter som berget oavsett hur hårt man bankar. Kan inte förstå hur man ska få lös den.

Nån som känner igen detaljen och vet hur man får bort den? Får väl kasta upp en bild annars.

Internationellt E34 M5 register Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm...

Låt mig gissa, den besvärliga typen ser ut såhär kanske?
Länk

Medans den som vi alla gillar ser ut såhär (längst ned till höger)?
Länk

Jag köpte nya sprintar från BMW när jag bytte dörrstopp, men när jag fick se dem så hamnade de i prydnadshyllan och jag återanvände de gamla hederliga fina mekvänliga sprintarna.

Tyvärr så har jag inget tips för hur man får bort dem, jag monterade aldrig dessa. Men kanske bilden ovan kan ge någon ledtråd får hur du får bort dem? Notera det finns två spärrhakar på varje sida - dessa måste nog tryckas in först och sedan bör man kunna banka ut dem.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Japp, rätt gissat!
Trycka ihop den verkade inte hjälpa så mycket. Satt rätt fast ändå. Å andra sidan vet jag inte om jag kom åt den bakre spärrhaken. Det är minst sagt trångt.
Frågan är om det finns nåt verktyg som är extra anpassat till detta?

Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
Jag slog spärrhaken in med en dorn, först den yttre och då kunde jag få runt sprinten med en polygrip och därnäst slå in den andre!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag tog en mindre rörtång och tryckte ihop nederdelen. Sen gick det att knacka ut sprinten, men vilken dum konstruktion!
Testade att montera sprintar från en 91:a i bilen, men se det gick inte för spåret i sprinten där låsblecket ska vara når inte ner. Sprinten är för kort, så man får nog dras med dom här eländiga sprintarna även i fortsättningen.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tejpade fast en plastbit på plåten bakom sprinten och slog sedan ut sprinten med ett drivdorn och hammare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.