AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
932

Olika rattar E39 2001 Svensksålda

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har sett att det finns två typer av rattar på E39 med faceliften -2001.

Först den gamla M ratten som kom 98 sen den nyare M ratten som kom -01. Någon som vet var brytpunkten går för vilken ratt som sitter i bilen? Har sett både tidiga och sena 01or med gamla ratten, även tidigare 01 med nyare ratten.

Var det ett val man kunde göra då bilen köptes ny?

Går det enkelt att byta från den gamla till nyare ratten? Behövs något mer än ratt och kudde?

Tacksam för tips :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med faceliften modellår 2001 (tillverkade 09/2000->08/2001) så kom det ny standardratt och ny sportratt (den som ser ut som den nyare M-sportratten men har två ekar nedår och tunnare krans - en del förväxlar detta med M-sportratten men det är stor skillnad att hålla i dom). Den nya M-sportratten fanns enbart i M5 medan den gamla M-sportratten levde kvar hela modellåret i för övriga modeller.

Från modellår 2002 (tillverkade 09/2001 ->) så ersattes den gamla M-sportratten med den nya.

I M5 så har M-sportratten 3-färgade trådar i sömmarna medan det är svart tråd i övriga modeller. Detta gäller både gamla och nya M-sportratten.

Om du ser tidiga 01:or som inte är M5:or med den nya M-sportratten så är det eftermonterat. Jag har själv en av de sista tillverkade 01:orna (tillverkad 2001-08-29) och den hade den gamla M-sportratten innan jag bytte till den nya.

På en standard E39 så ingick standardratten. För en lite summa så kunde man uppgradera till sportratten och för en lite större summa till M-sportratten. I vissa paket så ingick M-sportratten och på sv-sålda så verkar det vara väldigt vanligt med den vanliga sportratten så den kanske ingick i någon utrustningspaket som svenska handlare körde?

Det är enkelt att byta. Koppla bort batteri, skruva bort airbagen från den gamla M-ratten, koppla loss sladdar i rattcentrum, skruva loss ratten som sitter med en stor bult, skruva dit den nya ratten, koppla in sladdar, tryck in airbag som klickar fast och koppla på batteriet.

Detta gäller för bilar som har den nyare generationen av airbagsystem och jag tror det kom 03/1999. På äldre bilar är lär kontakterna vara annorlunda och jag vet inte om det funkar.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.