|
|
|
|---|---|
|
Aa som frågan lyder, varför ska man ha mycket vrid i dieslar om den varvar snålt ? BMW,The Ultimate Driving Machine ! | |
|
Just därför :-) Man kan enkelt uttryckt skriva: Effekt = Varvtal * Vridmoment. Det man inte har av det ena måste man kompensera med det andra... Sök efter tråden "vridmomentets betydelse för prestandan" mvh/ Anders |
|
|
Länk :-) Mvh Patrik ___ B M W |
|
| Man måste ha mycket vrid i dem för att det skall kännas som att det rör på sig. Sedan kan man diskutera vad som är mycket vrid och inte, en ny 335 har ju kanske än bättre lågvarvsvrid sett till hur hela varvtalsregistret ser ut. Dagens bensinturbos presterar bra. | |
|
AKN, ja man kan enkelt uttryckt skriva så. Motsatsen till enkelt måste vara o läsa igenom den klassiska tråden om vridmomentets betydelse....;) En tegelsten här på Autopower... |
|
|
Läst och klart :) Tack för svar BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
Verdi |
En bra artikel i ämnet. Länk |
|
De flesta som trimmar turbo dieslar höjer vridkurvan så mycket som det går (rimliga påfrestningar). Det ger mycket effekt när turbon kommer in som ger en rejäl acc. i bilen. Men fortsätter man varva blir det inte mcyket roligare då vridkurvan dippar precis som före trimm. Det betyder att det inte finns så jättemycket extra effekt att hämta i högre varv, dvs effektkurvan är inte alls brant eller ibland nästan helt plant i de högre varv. Vissa tycker om det, andra vill ha en bensinare. Jag har två turbo på min lilla diesel. Det gör att den kan ge effekt 500 till 1000 varv högre upp än en enkelturbo. Jag vill gärna utnyttja detta för att "skapa" en diesel som är rolig att varva. Istället för max vrid satsar jag på en plan vridkurva. Det betyder att effektkurvan går mycket brantare och därför blir det roligare att varva bilen. Jag kan bekräfta att det funkar, har en sådan mapp i bilen just nu. Funkar kanon i högre varv och för sportig körning men tyvärr funkar den inte helt hundra än i lägre varv. Det har dock inte med konceptet i sig att göra och jag hoppas det fixar sig snart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.