|
|
|
|---|---|
|
Min M3- 97 har ett coilover set från K-sport. Däcken tar i i fjädrarna, inte mycket men det känns inte rätt. Fälgarna är M3 orginal så ET:n borde vara rätt. Dcken är 235 breda, något bredare än orginal. Finns det någon som har haft samma problem eller som vet vad man kan göra åt det? Marbj | |
| spacers kanske kan vara en lösning ? | |
| Jag skall testa 3mm spacers. Fins der några nackdelar med att öka spårvidden fram eller något annat som kan vara mindre bra? | |
| Jag får köra med 5mm spacers fram pga mina PSS9, 3mm kanske blir lite för tajt? | |
| elmgren har du bredare fälgar/däck än original? Har nämligen själv planer på att skaffa PSS9. | |
|
Har köpt 3mm spacers och skall in i morgon och göra en hjulinställning, då får vi se hur det ser ut. Kan det vara så att fjädrarna till coiloverna har större diameter än orginal och det är därför det tar i? |
|
|
gOry; Vart lite småtrött i morse och tänkte inte... Jag kör med 19" E46-replikor (ET41?) så det kanske är därav. Marbj; Det är nog själva coiloverkonstruktionen som gör att det tar i. Läser om det jämnt när folk byter så det är ganska vanligt. |
|
| Köra spacers bak kan ju aldrig vara någon höjdare? Borde väl gå att ställa lite i topplagringarna, har för mig man kan göra det med millway topplagringar (bak) iaf. | |
| Min M3 94 tog i fram med K-sport, hjälpte med 3mm spacer. | |
|
kursu: tror de är fram de tar i! Bak har millway excentrisk topplagring till dämparen ifall en skulle ta i. |
|
|
Är det jag som inte fattar, eller menar ni topplagringen till fjäderbenet som sitter skruvad i fjäderbenstornet i karossen? I.s.f. ändrar väl inte den inställningen nåt på avståndet mellan däck o fjäder? Det är cambern som ändras. Angående spacers så har jag hellre bak än fram p.g.a att styrgeometrin påverkas av spårviddsändring fram. Men 3-5 mm för att få frigång borde inte vara för mycket. Men var noga med toe-inställningen. Annars blir den nog orolig vid inbromsning. |
|
| Idag har jag varit och gjort en fyrhjulsinställing. Blev jättebra. 3mm spacers fram gjorde så att fjäderbenen gick klart. Bilen ligger stadigt på vägen och känns mycket bättre. skönt, nu kan värmen komma så man kan åka nercabbat!! | |
|
Anders-72 nä fram kan de inte hjälpa, bak kan de hjälpa med en excentrisk att flytta dämparen, fjädern är svårare att flytta på... Fram får man använda spacer eller modifiera fjäderbenets infästning mot navet, om man nu ska ha bredare fälgar |
|
|
Vad är det för skum ET på M3 fälgarna som får däcken att ta i? Åker själv K-sport på min 328, med 8" fälgar fram. jag har flera cm mellan däck och fjäder, säkert 3-4cm? Mina fjädrar till koiloversen är dessutom mkt mindre i diameter än vad original är? Så jag förstår inte riktigt hur det kan ta i? Bör ju inte vara någon skillnad på k-sport till M3 resp övriga? |
|
| Det är en orginalfälg m3 96-97 jag kör på. Jag tror den har en ET på 41. Vet inte hur det står i relation till andra fälgar. 3mm spacer gör att den inte tar i men det är tajt. Jag skulle nog vilja ha ett par cm emellan nu pratar vi mm. | |
| gOry: Ok, då är jag med ;) | |
|
Marbj: Vad ska du ha flera cm emellan till? Jag kör själv med K-sport coilovers på M3an. 8tums fälg, ET 35. Har max 5mm tillgodo men så länge det inte tar i spelar det väl ingen roll hur mkt det går fritt? |
|
| På mina M3 fälgar så tror jag att det står att ET är 41 det är ju isåfall 6mm mer inpressning än du har och då hade ju problemet varit biff. Men visst bara det går klart så räcker det ju. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.