AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.670

Servicebok från Tyskland att lita på?

Hej,

Jag letar en 750 e38 just nu och tittar bland annat på en 95a som rullat 19000 mil, den har då gått 8 år i Tyskland och visade 14000 mil vid importen.
8 år och 14000 mil är väll möjligt men troligt?

Alla bilar man tittar på visar upp fullsmetade serviceböcker från Tyskland-tiden men litar ni på dem?
Många bilar man tittar på så är milen högst tveksamma, min passat tdi har gått dryga 30000 mil och den är "fin", en lyxkryssare borde näst intill kunna se nya ut då vilket gör det omöjligt att bestämma milen bara genom att titta på den.

Jag har läst guiden här på Autopower men tror ni det är vanligt att serviceböckerna från Tyskland ofta är falska för att kunna hävda färre mil?

Litar ni på böcker som Verkar vara äkta genom att bara titta på dem?

Kontrollerar ni, eller är det ens möjligt att kontrollera dess validitet genom att ringa runt till verkstäderna?
När är boken tryckt? Är boken orörd eller kan sidorna vara utbytta? Finns verkstäderna som stämplarna är från?

Det är en början.

Stephan
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Som med det mesta så går det att luras om man bara är villig att lägga ner tillräckligt med energi på det och har rätt kontakter tror jag.

Det du kan göra förutom det Stephan skrev är att göra en förfrågan via BMW Sverige. Det kostar ca 500 kr och kan vara olika beroende på vilken återförsäljare du hör med och vissa påstår att det inte går alls! Det du får ut då varierar lite med vem du frågar. En del säger alla gånger bilen varit inne på service hos en auktoriserad BMW-verkstad och en del bara vid garantiåtgärder. Då får du datum och mil.

Sen kan du för tydlighetens skull rita en kurva med mätarställning vid de olika servicedatumen (och besiktningsprotokoll) och tillsammans med ägarhistorik se om det uppstått några hopp eller om det för varje ägare är en jämn utveckling på körsträckan. Behöver inte betyda nåt, men kan vara bra att göra.

Tyvärr är det ju så att serviceboken inte garanterar någonting. Stämplar kan som det mesta köpas och tyvärr är det inte alltid som en service läggs in i BMWs register (inte ens här i Sverige) vilket gör det osäkert med den kontrollen också.

Om man däremot kollar så mycket man kan och lägger samman det med skicket och vilket intryck ägaren ger och tänker på hur mycket det sistnämnda spelar roll med tanke på hur många ägare bilen haft så kommer man väl ligga så bra till man kan.

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
14000mil på 8 år = 1750 mil/år.
I tyskland rullar bilar igenosnitt 3000 mil för tyskar som har bil kör till allt som kräver förflyttning över 500m. Dom är 85miljoner tyskar och är världsmästare i att bygga stormarknader utanför storstäderna och dom har autobahn. Särkilt limo bilar som långa 7:or rullar mycket affärsresor.

3000 mil x 8 år = 24000 mil.
En studie som jag läste för 7 år sedan i en motortidning så framhölls det att den genomsnitliga backningen av mätare på importerade bilar var ca 10000mil.

Nu är inte en backad bil ett problem om man är medveten om det. Det är alltid skicket på bilen i slutändan som är det avgörande.

Min 750 iL-95 var backad nästan 11000 mil men maskinelt och kosmetiskt var den helt OK. Trotts sina 30000 riktiga mil på nacken när jag köpte den.

mvh F1
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du får gärna visa var du hittar uppgifterna på 3000mil/år i snitt för jag tror att du är ganska långt ifrån sanningen...Jag tror t o m det är så att bilar i Sverige i genomsnitt rullar något mer än de i Tyskland.

___
//Ulf
Jag tror inte heller att tyskarna kör mer på år än vi svenskar gör.
Försökte hitta någon officiell statistik, men verkar svår att få tag i.
Det bästa jag hittade är en gammal uppsats från 2006 Länk
Enligt denna var genomsnittlig körsträcka 1350 mil 2002. Tjänstebilar kördes dock längre, 2160 mil.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Av de BMW som jag har i mina skruvarpärmar har de flesta rullat 3-5000 mil de första 3-4 åren, de är också de enda som har kunnats importerads med förtjänst de senaste 5 -6 åren. Dieselbilar är överrepresenterade.
Men det behöver ju inte vara procentuellt många bilar. då antalet bilar i tyskland är rätt många och det är ju inte heller genomsnittligt vad normala tyska bilar körs, däremot de som använder bilarna yrkesmässigt,/leasingbilar är det nog mera ovanligt än vanligt att rullar mindre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Av alla mina importerade bilar så har känslan varit att dom har rullat ca 3000mil per år i tyskland. Hur går det Laggie har du köpt någon 750 ännu? Om det duger med en 740 kan du köpa min som är till salu. Rullat knappt tre år i tyskland. Länk
Tyska priser är lite annorlunda mot svenska sag i gar en 525i Exclusive Edition Touring-03 med 7900mil för €14900 utan xenonljus, samma handlare hade en MB C180K W203 med 1300mil fran 2001 eller 2002.

Mina 540is har rullat 1100-2500mil i snitt i Tyskland.

Stephan
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Lite Off Topic: Laggie: Jag litar mer på att man tänker med sunt förnuft.
Jag har en 750-95, den har gått 36 000...då litar jag på att det "KANSKE" stämmer mer än om den gått 19 000..för 19 000mil på en 750-95 luktar skunk på lång väg. Men det är ju bara min personliga åsikt.

Om det står 19 000 på mätaren så vet man ju inte om den gått 50 000mil istället!

Men återigen, det är så jag tänker.

Lycka till!

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.