|
|
|
|---|---|
mrLinne |
Vilka tips har ni på trim ? Som ger bra resultat både på vrid och miljö och som inte förstör eller sliter på bilen mera ? Och som går igenom besiktningen. Vad tror ni om denna ? Länk Eller är chiptrim mer säkert, som denna: ? Länk Lite väl dyrt bara. 2500:- låter nice annars. 7000:- svider om det inte ger så mkt mer körglädje. /Gino... /Gino... |
mrLinne |
En annan fråga om diesel oxå. Volvo och Saab har ju ofta haft problem med att motorn sotar/koksar igen. Jag sålde min V50 2.0D nyss. Där fick jag byta EGR ventilen i år. Hur har BMW löst detta med bo i stan å köra mkt korta sträckor, och gubbköra på 2000 rpm ??? Koksar BMW's dieslar oxå igen ? Hur löser man det ? MÅSTE man rengöra EGR ventil hela tiden så borde det väl ingå i service. Eller stå i instruktionsboken att man ska ligga på 4000 rpm varannan dag i 10 min å bränna ur skiten. Har inte utvecklarna tänkt på detta problem ? Måste ju vara gammal info. Att dom inte styr motorn med mjukvaran så den renar sig själv. Det kommer ju mer å mer dieslar inne i stan som miljöbilar. Tacksam för all info om gamla dieslar och problem. /Gino... |
|
Bra fråga, jag kör korta sträckor dagligen. 4 km till jobbet. Kör dock lite längre i stort sett varje helg. Har en -09 118d. |
|
| Jag har aldrig hört talas om någon sådan ventil men min bil går iaf bra utan någon form av rengöring! Men när du ska kolla på trim så tycker jag du ska satsa på chip! Värt kostnaden och bättre för motorn, finns en uppsjö olika tillverkare. Lycka till:) | |
|
BMW har inte mycket problem med EGR jmfr. med andra märken, inte hört talas om många problem iaf. Dessutom stänger EGR ventilen sig vid fullgas, kanske därför BMW förare inte har många problem? ;-) Partikelfiltret kan dock spöka på vilken modern dieselbil som helst om man bara gubbkör korta sträckor i stan. Då får man aldrig upp temperaturen så att rengöringen sätter igång. Hur som helst, alla bilar mår bra av att köra motorn varm och sedan gasa fullt några ggr. minst en gång per vecka. Om inte annat för att få ut fukten ur avgassystemet. Det finns ingen trimm som är bättre för miljön. Avgasvärderna går alltid upp när man tillkallar alla / fler hästar. Dessutom stänger ett ECO trim igen EGR ventilen som ökar kväveoxiderna. Dock sänks förbrukningen aningen, men om du vill rädda miljön ska man ta spårbunden kollektivtrafik eller cykla, definitivt inte gubbköra i stan med en trimmad "miljöbil" ;-) |
|
mrLinne |
"När vi motoroptimerar din bil innebär det att vi ökar motorns effekt, vridmoment men sänker bränsleförbrukning samt utsläpp av miljöskadliga ämnen. Motoroptimering innebär alltså såväl effektoptimering, bränsleoptimering som miljöoptimering. I alla priser ingår alltid provkörning, laddtryckskontroll, diagnoskontroll samt funktionskontroll. Med ny programvara följer bl.a. ändrade parametrar för bränsletryck, tidpunkt för insprutning, tändning, laddtryck, momentbegränsare, rökbegränsare, vridmoment och fartspärrar, m.m." /Gino... |
|
Jag hade inte köpt it`s-fun chipet då jag inte ser de som seriösa i den aspekten då det gällaer nyare bilar, jag har säkert fel! Men det är som sagt min åsikt! |
|
| Jag tar det där med en nypa salt med miljön, man måste förenkla lite när man presenterar sina kunskaper för framtida kunder. Kanske de kan förbättra en gammal bil som går dåligt, men inte en ny "miljö"bil som går som den ska. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.