AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
841

Hur påverkar lambdasonderna varandra?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag var imorse på BMW o fick en diagnos gjord på min konstant lysande motorlampa, och den diagnosen indikerade lambdaproblem främre rad 2.

Nu är min ena bakre sond lite tiltad pga ett farthinder, men gav inga felutslag.

Mekanikern sa att han TRODDE att den bakre kunde vara skadad och påverka den främre så att den stängdes av. Den främre visade alltså nollfunktion på datorn och såg alltså ut att vara helt ur funktion.

Är det så att lambdasonderna efter kattarna påverkar sonderna före kattarna?
En annan mekaniker har nämligen sagt mig att de bakre enbart registrerar avgasvärdena och sänder felsignal men utan att påverka bränsle/luft-styrningen på något sätt.

Eftersom inte ens BMW´s egna mekaniker verkar säkra på detta, vänder jag mig till den verkliga expertpanelen med frågan : )
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Någon som kan sånt här innan jag måste in för besiktning?
Ro
138
RonnyN
330i -03
Hej

Dom främre mäter avgaserna och justerar insprutning, bränsle/luft samt tändning medan dom bakre enbart mäter kattarnas funktion alltså reningsgraden, kontrollambdor.

Känns spontant att den som visade nollfunktion borde vara felet.

/Ronny

Helst på tvären....
Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru.....
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hello Ronny - ja så har jag förstått det, men BMW-meken menade att de bakre ger signaler (kattarnas avgaskvalitét då) som matchas mot de främre, och därmed skulle en skadad bakre kunna signalera fel så att en främre stängs av eller fungerar sämre.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Bilens avgasvärden visade att den gick VÄLDIGT fett, vilket då tydligen styrks av att en lambdasond skulle vara defekt.
Ro
138
RonnyN
330i -03
Nja, tror ändå jag skulle bytt den främre som visade galet om inte felet bevisligen uppstod efter marksynen av den tilltufsade sonden

/R

Helst på tvären....
Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.