|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner. Jag har haft hardtop på bilen nu i ca 7 månader. Bilen är en Bmw 323 cab från 2000. Nu vill bilen inte cabba ner hela tiden, utan ibland när den känner för det. Ibland fastnar cabben halvvägs när man cabbar ner /upp Eftersom att instruktionsboken är på tyska så fattar jag noll. Så min fråga är, vet någon vad det kan vara för fel? har hört att det kan vara normalt efter att hardtop suttit på ett längre tag. Någon som vet hur man återställer en cab? eller hur man cabbar ner manuellt? Tack på förhand Maikel | |
|
Har nu iofs inte min instruxbok här på jobbet men har du prövat att koppla loss batteriet en stund? Typ 20-30 minuter och sen börja köra. Det kan funka. Annars kan du säkert via Google Babelfish översätta från tyska till engelska. Cabbar ner manuellt gör du genom att ta bort "mittarmstödet" bak och ta bort klädseln som sitter med kardborre och sen vevar med nån insexnyckel som ska finnas där. Har bara sett på bild så jag har ingen egen erfarenhet av hur det faktiskt går till. Niklas Fransosen |
|
|
Jag har provat att koppla bort batteriet, 1 gång i 1 timme, den andra gången stod bilen utan batteri under hela natten. Ska försöka cabba ner manuellt :) |
|
|
Trist.. Nu har jag tillgång till min bok och så här står det ! Fäll aldrig suffletten manuellt vid en elektrisk defekt. Sufflettluckan kan inte låsas och skulle då öppnas under körning. Fäll upp suffletten utifrån med hjälp av en annan person med förardörren öppen och förarstolen framfälld. Darvid får ingen sitta i baksätet. 1. Ta bort utfyllnadsstycket mellan baksätena. Dra loss klädseln från styrstången och fäll framåt. 2. Tryck hårt på nödmanövreringsknappen, se föregående bild. Efter en kort stund låses sufflettluckans drivanordningar då upp. Om drivanordningarna för sufflettluckan inte öppnas, ska hylsnyckeln, se pil 1, stickas in i uttaget, se pil 2, tills drivanordningarna låses upp. 3. Öppna sufflettluckan till ändläget med bagaeluckan stängd. 4. Fatta tag i suffletten vid sidostyrningsdelen, se pil 1, och den främre sufflettramen, se pil 2, lyft ut suffletten och fäll den framåt till det känns ett motstånd - anslag. Ställ den bakre sufflettramen lodrätt och stäng sufflettluckan. Fäll ned den bakra sufflettramen. ! Ställ inte den bakre lodrätt förrän du fällt fram suffletten, annars kan sidoklädseln skadas. 5. Tryck ut täckkåpan i mitten på den främre sufflettramen med en skruvmejsel. 6. Stick in hylsnyckeln, som sitter bredvid nödmanövreringen, se sid 37, i sexkanthålet, se pil. 7. Dra ner den främre sufflettramen så långt som möjligt. Fäll upp suffletten genom att vrida till vänster; fortsätt att vrida tills sufflettramen är är låst vid vindruteramen. Den bakre sufflettramen trycks automatiskt fast mot sufflettluckan och sluter tätt under spänning. ! Uppfällningen måste avslutas helt annars föreligger risk för skador. Vänd dig till din BMW-verkstad för att åtgärda felet. Bilderna har du ju din tyska bok antar jag. Som du ser så handlar det om att fälla UPP en trilskande sufflett men för att fälla NER borde det ju rimligtvis vara att göra baklänges :-) Det står inget i manualen som antyder hur man nollställer så det kanske bara är att åka till BMW så får dom kolla felminnet och nollställa det. Tror tyvärr det blir bäst ändå för det är inga billigare grejor i caben om man börjar pilla själv. Jag skulle inte våga iaf. Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
Niklas, Nr 1. Tack så jätte mycket för hjälpen, uppskattas ska du veta :) Det känns som att jag absolut inte ska pilla på bilen, utan låta kunniga Bmw mekaniker göra det.. Jag har hört att det kan vara allt från någon kabel, sensorer till motorn. därför får bmw fixa det.. Ännu en gång, tack för hjälpen :) |
|
|
Inga problem! Det är ju därför vi alla hänger här, för att hjälpas åt :-) Tror som du att det bästa ändå är att låta BMW kolla på den. Niklas Fransosen |
|
|
hej kom du fram till vad felet va? ja har själv en 330 ci som stannar på halva vägen när man ska cabba upp. sen blinkar bara lampan. |
|
|
Hej! Det kan vara att någon av kablarna till givarna till cabben nöts av. Kolla den här länken, kanske kan hjälpa dig? Länk E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.