AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.922

Felkod AUC sensor, OMÖJLIGT att hitta?

Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Hejsan!

Har sökt som ett tok efter detta men INGEN verkar haft ett liknande problem.
Jag får följande felkod:

ECU: IHKA39
Jobstatus: OKAY

10 AUC Sensor
Error Frequency: 12
Open circuit
Error present

Errorcode: 0A 44 0C 4E 4E 40 DB 00 50 03 8E

Jag gissar att det är denna felkod som skapar mitt problem.
Problemet är att min "återcirkulations" lampa tänds och släcks när den själv vill. Jag har bytt till M-ratt från den "vanliga" multifunktionsratten. Eftersom min bil är tillverkad tidigt 1996 så fungerar ju inte stereo knapparna då de nyare har inbyggd MFL i knapparna. Detta fixas lätt genom att dra om en kabel, vilket jag har gjort. I varje fall, allt fungerar och alla knappar svarar på INPA. MEN, trycker jag på någon av mina Cruise knapparna så tänds/släcks återcirkulationen i klima displayen. Håller jag inne någon av cruise knapparna så tänds/släcks återcirkulationen tills jag släpper knappen. Den kan även tändas då den själv vill när jag kör bilen utan att röra farthållar knapparna.

Jag misstänker starkt att detta startade i samma veva som jag böt ratt men har nu inte tillgång till att byta tillbaka och testa då den gamla är såld.

Tror ni det kan vara "slip-ringen" eller rent utav något fel i knapparna?
(M-ratten saknar återcirkulations knappen)

Är oerhört tacksam för hjälp då detta är ett problem som verkligen stör mig!

Tack på förhand!

/Christoffer
Kanske AUC-sensorn i sig har insjuknat? Sitter framme på högersidan på fläktkåpan runt motorfläkten om jag minns rätt.

FP
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
folke, tack för svaret!
Tyvärr har jag redan testat denna från en annan bil utan något bra resultat. Glömde skriva det..

Verkar vara väldigt svår löst detta och inget folk varit med om tidigare..

/Christoffer
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Då skulle jag fortsätta med att kolla kabeln till AUC-sensorn. "Open circuit" skulle kunna vara kabelbrott.

/Jonas
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Har felsökt lite, har nu fått testat med en "gammal" ratt och då fungerar allt utan problem. Konstigt att detta fungerar för dom i USA...

Kan jag genom INPA/Ediabas "stänga av" funktionen med återcirkulation genom multiratten eller krävs det värre programvaror?

/Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.