AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.174

Från e39 till e34 - helt vansinne..?

Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Efter 1,5 år med nuvarande e39 börjar jag fundera så smått på om inte saker och ting var bättre förr, eller rättare sagt om jag och sambon klarar oss med en lite billigare bil. Känns nästan lite "slöseri" att köra en halvny (nåja) e39 när man oftast använder den till och från jobbet och affärer (3km), nån längre sväng emellanåt och kanske 4-5 resor på dryga 50 mil om året.

Tanken är hitta få bekväm långfärdsbil till en lägre kostnad. Framförallt finns det ju pengar att spara på försäkring och värdeminskning (även om 530:n nu har tappat det mesta också). Kan en välskött och väldokumenterad 525:a betraktas som ett vettigt köp med dessa kriterier? Kör väl drygt 1000 mil per år, motorväg blandat med kortare körning.

Visst får man en gammal bil som känns som en dinosaurie, men samtidigt en av de snyggaste som BMW byggt enligt mig. Har tidigare ägt en e34 520 som jag var mycket nöjd med, men som tyvärr saknade en del viktig utrustning som tex farthållare.

Är jag spritt språngande? Finns det nån som gjort samma "nerbyte" som kan ge lite reflektioner?

/Martin - kort och gott
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
e34 är en bra långfärdsbil om man är två. med barn i baksätet upplever jag den som lite trång. Vi har köpt e60 nu men e34;an säljer jag aldrig. Har vanosmotorn, 520-95. Med ac på drar den under 0,8. Stort bagage, sportstolar. Den äter mil som få andra 15-åriga bilar. Jag har hoppat över e39 för den varit för dyr. Plötsligt kunde man köpa e60 vettigt istället. Alltså haltar jämförelsen men e34 är en svårslagen bruksbil.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är ju en fråga vilken standard du/ni nöjer er med.
Trivs ni med en e34,så varför inte?

Men ser inte att det finns några större summor att tjäna in på ett byte,förutom om man kanske har ett lån på bilen som man kanske kan lösa in vid ett byte.
Soppakostnaden ser jag som en obetydlig skillnad, och även försäkringen kan inte vara så himla mycket att tjäna in på.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Intressanta tankar. Jag hade för några år sedan en 525:a från '95 och har nu en 520 E39 från '99.

E39:an känns modern, välbyggd och exemplarisk. E34:an känns dock mer personlig och livfull. E34:an är bekväm nog i mitt tycke. Det argument som skulle tala emot är främst sämre säkerhet och högre bränsleförbrukning/mil.

Tycker merparten av nya bilar förlorar lite sin individuella charm. Det mesta är strömlinjeformat för att appellera till en stor kundgrupp med olika krav, så produkten blir en kompromiss med risk att bli lite tråkig. Eller så är jag bara nostalgisk. Interaktionen människa-fordon får stryka lite på foten ibland i och med införandet av elektronik m.m. Fast det är väl en smaksak.

Räknar man på lägre försäkring, värdeminskning och bundet kapital finns det mycket att vinna på en äldre bil. Kvar återstår i så fall att komma över ett fint exemplar.
Att hitta en fin E34 kommer kosta liknande pengar som en fin E39 av tidigare modell säg en 520i/523i 96-99 mot en 518i/520i/525i 93-96 så några egentliga pengar att spara upplever inte jag att det är.

Vettigt köp är ett riktigt fint exemplar oavsett kaross, personligen gillar jag en 95-96:a med Executivepaket (eller V8) som har snygga instegslister, träpaneler (helst grafitgrått Vogelaugenhorn) och nydesignade rattar. Dyker upp sv-sålda 518i/520i ibland dem har farthållare och manuell A/C som standard dock minus för att passagerar-airbag och elhissar bak saknas.

Förbrukningen är på min modell 540i/6 E34 jämfört med 530iA E39 (min far har en fullmatad) enbart något över, 1/1,5dl och då har jag 1liter och 2cyl extra. Snart blir det en 400milatur Sverige - Tyskland - Polen - Sverige i silverfärgade med M-paket, diffspärr och farthållare:).

Det är utrustningsmässigt jag saknar detaljer som Xenon, sidoairbags (kom sent på årsmodell 96 som tillval, standard från 97 på E39) navigator och DSC men köper man en sv-såld 523i-97 är det bara sidoairbags som ingår och då tar jag hellre än välutrustad 525i 95-96.

Stephan
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Byta ner sig.Låter som falsk matematik.
Gammal bil = mera reservdelar,brukar bli så.........

Buspelle
Visst är E34an en trevlig bil, men tämligen omodern jmf E39. Att byta bort ett "säkert" kort som du vet "var du har" mot något osäkert och ännu äldre låter inte som någon bra idé. Att du skulle spara några pengar att tala om på en sådan affär är nog tveksamt. Behåll och vårda istället.
Jag har bytt från en 523 -99 till en 525 -95 och visst, en E39 är ju lite modernare men det är ändå inget gigantiskt steg mellan bilarna. Största problemet är väl att finna en fräsch E34 som är jämförbar med en nyare E39 i skick. Valde att göra nerbytet pga att jag kör max 500 mil/året med bruksbilen samt att jag ville ha lös lite pengar till lekbilen som köptes.

Ser hur som helst inga problem med nerbytet förutom just det med att finna en fräsch E34.
Li
138
Lill-Myran
Mycket intressanta tankar från alla!

Som sagt, har haft en e34 tidigare som jag trivts med. Komforten duger utmärkt, den kändes pålitlig och robust. Tyvärr saknade den farthållare och fällbart baksäte bland annat. Det ledde till att det blev en faceliftad 530 istället. Nu börjar den gamla trotjänaren kännas saknad, trots att man ser den glida förbi med jämna mellanrum.

Det jag tänker går att spara in pengar på är försäkringen som idag ligger på 7800 kr/år (helförs.) ner till knappa 3000 kr/år (trafik) och att man slipper kanske 8-10 000 per år i värdeminskning. Det är ändå kännbara summor. Dessutom kanske man inte behöver byta varenda liten detalj som knirrar på en äldre bil. Den nuvarande är man nog än mer pedantisk med vad gäller att hålla den i skick, vilket också kostar på. Bytta delar börjar bli en rätt kännbar post på 530:n vid det här laget. (Vilket iofs också är en bra anledning att behålla, man vet att mycket är bytt)

Bränsleförbrukningen för e34 525 och e39 530 lär väl vara liknande, så där sparas nog inte mycket.

Summan av kardemumman - hittar man en välhållen e34:a tror jag man kan spara en slant och samtidigt åka bekvämt i en snygg och charmig bil. Kanske med mindre utrustning och sämre säkerhet, men samtidigt lite mer oöm, vilket framförallt sambon skulle uppskatta.

Detta velande och vägande av för- och nackdelar är ett ständigt gissel när bilbytardjäveln börjat ta sig ton...

/Martin - kort och gott
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sjävla degregeringen tycker jag inte är så lustig, E34 är en snygg och ypperligt bra bil med massa komfortstandard som E39, skillnaden är väl främst designen och utrustningsmöjligheter.

Problemet du kommer få är att hitta en fräsh 525, iofs har du ju troligen råd att lägga lite extrapengar för att få ett finare exemplar.
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Jag går i samma tankar. E39 -> E31, E32 eller E34. Bara rätt objekt dyker upp!

Har haft ett flertal E32 alltid ögnat efter E31 och varit småsugen på sena 540 Individual eller M5 E34. Hade alltid en djup hat-kärlek till mina E32...

Kollar jag på min E39 540 Touring, så är det bara "en bil" väcker inga speciella känslor alls.
Li
138
Lill-Myran
Falsterbo: Det är klart att det på ett sätt är ett nerköp och att man får försaka vissa saker. Samtidigt känns det som sagt lite "onödigt lyxigt" med en fräsch e39 som man har kostat på och kommer kosta på mer troligen.

Dessutom bor jag och sambon så till att vi tyvärr kör en del korta sträckor, främst på vintern när det inte är läge för cykel. Känns lite som en tidsinställd bomb när man väntar på att vevhusventilationen ska packa ihop. Visserligen är jag lite av en bilhypokondriker, så jag kanske överdriver riskerna. Men det är trots allt ett lite orosmoment.

Nåja, alla tips och tankar är spännande att läsa. Jag har inte bestämt mig definitivt för något än!

/Martin - kort och gott
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har båda bilarna på uppfarten, E34 för att köra skit och byggmaterial i och liknande, E39 för mera civiliserade utflykter. Rent allmänt upplever jag E34 som en klart stryktåligare och ärligare bil, mera volvo 240 men ändå kul att köra. Komforten mm är dock mycket bättre i E39. Annars upplever jag som du att det kostar flis att hålla en E39 i skick då allt kostar en bra slant, min E34 håller jag bara i sådant skick att den fungerar och går bra, det kostar inte mycket.

Bara en sådant sak som att när jag och E34:an hamna i diket i vintras (möte på smal väg med skolbuss), det var bara att dra upp den med bussen igen och fortsätta. Med E39:an hade säkert någon plastbit i fronten för 5000 spänn pajat när vi forcerade snövallen.

//Magnus

Tja.

Jag har efter två avvverkade E39 återigen en E34 -95 i garaget. Otroligt vacker bil, med helt OK rull/fjädringskomfort. På vindbrussidan har det iofs hänt grejer med bilarna på senare år. Min har nyss slagit om till 15k mil med full sevicebok, och är i ett mycket bra skick och ganska bra utrustad med bla taklucka och PDC.

Så länge dom inte är nerkörda och slitna är det en underbar sommarbil... Tror dock den får lämna plats för något mer modernt inom en snar framtid...

MVH Jocke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.