|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen är 525i E39, 2001 med 15,000mil. Följande fel har inträffat ett fåtal gng., men senast idag. Jag beskriver. Startar hemma, inga problem. Kör 2km, stannar och uträttar ett ärende. Startar bilen, ska precis hitta dragläget och upptäcker att den dött. Vafan! Provar igen, startar utan problem, i växel börjar köra lugnt, i med tvåan, dör. Jaha. Startar igen, kör nån meter, dör. Jag låter bilen stå lite, sen startar jag igen, i med växel, börjar rulla, dör. Startar bilen igen och låter den bara stå på tomgång en kort stund, jag varvar lite lätt oxå. Sen gick den fint hem. Några ideér? Kan det vara ett läckage på någon slang? | |
|
Läs av felkoder på verkstad. Lutar åt Vevaxel och/eller kamaxelgivare. talar av egen erfarenhet. /Johan |
|
| Skulle till affären nu på morgonen. Till affären funka allt fint, sen när jag skulle hem började bekymren. Den bara dog så fort jag skulle hitta dragläget. Vid något tillfälle enbart när jag vred på ratten. Fick vara på gasen hela tiden, för att den inte skulle dö. Väl uppe i fart gick det fint, men så fort jag skulle växla. D.v.s. vid frikoppling så dog den. | |
| Jo, jag känner till problem med kamaxel/vevaxelgivaren. Men det verkar bara ha drabbat E39 prefacelift. Alltså bara M52 motorn. Hittar inga fal med M54:n. Dessutom verkar inte schmeidmann ha dessa givare till just M54. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det drabbar alla motorer är samma givare oavsett M52 el M54. Köp givare enbart på BMW. Men gör en diagnos först så får du en aning om vilken eller vad som strular. Går givaren sönder under drift, så märker du det inte förrän du stänger av bilen och startar om den, då bilen går redan inlästa värden så länge motorn snurrar på.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har kollat med lite verkstäder och tidigast kan jag köra in bilen 30/6 på diagnostik. Sen ska reservdelar beställas från BMW. Som naturligtvis kommer att ha semesterstängt. Bilen kan bli stående i en månad eller mer om det vill sig riktigt illa. Finns det någon vänlig själ i närheten av Mariestad, som kan hjälpa mig med att läsa av felkoder? | |
| Jag betalar en slant och bjuder på kaffe o fika ;) | |
| Kolla med en mekonomen verkstad. De läste av min när jag hade strul och det visade sig vara vevaxelgivaren. | |
|
Om det är en kamaxelgivaren/vevaxelgivaren som har gett upp ger dessa inte alltid fel koder oftast hittar man ingen fel kod alls. Har haft detta felet själv tog tre veckor att hitta var på verkstad inga fel koder funna var där två gånger ingen fel kod. Ibland gick bilen en längre sträcka för att sedan helt plötsligt dö fick snällt vänta på att den svalnat innan den gick att starta igen ibland tog det flera timmar att komma hem. Och ibland gick den i dagar utan problem Tog bort vevaxelgivaren värmde den med en hårfön samtidigt som jag mätte på den och det visade sig att den var kaputt. Sedan givaren byttes har den bilen gått utan problem! Mvh Thomas |
|
| Intressant. Pratade med verkstaden och de sa att det är oftast någon av kamaxelgivarna som spökar. Ska köra in bilen på läsning nu på torsdag. Mekonomen hade tid först nästa vecka, så det fick bli MECA verkstad på GustafE. bil. Forna SAAB verkstaden. | |
| Då har man haft bilen på felkodsläsning. Fel på kamaxelgivare på insuget. Har beställt BMW originaldel. Men undrar lite. Mekonomen har denna del för exakt samma pris som BMW(1095kr), samma del? Meca hade denna del oxå men hos dom var priset 875kr. Mekonomen och meca kan väl ändå inte saluföra delar som sen inte fungerar som de ska? | |
| Var och läste av min. Var vevaxlegivaren som hade fellarmat. Bytte deb och efter det går bilen som den skall igen. Givaren fick dock tas från BMW för den som Mekonomen hade passade inte min årsmodel. | |
| Arghhh, de ringer från verkstan idag och säger att jag fått fel givare. Är helt 100% säker att jag beställde kamaxelgivare till insuget. Fick till avgas sidan. Bara att returnera och få rätt del. Does this ever end? Är så jävla trött på detta nu! | |
| Nån mer som får intrycket om att de ät rätt virriga på Autopartner i Skövde? | |
| Detta är Sverige. Var istället glad att du vet vad som är fel. Delen kommer tillslut. Om du har problem med din verkstad är det bara att beklaga. Men jag gissar att du inte har lust att åka till M-bilar i västerås? Den firman kan man lita på. | |
| Autopartner i Skövde är fruktansvärt virriga.....lämnade in bilen på Mekonomen istället, förra servicen. Jävla as att ta ut typ 9000:- för frusen VV i vintras (Autpartner). Blir en Volvo nästa gång | |
| Som sagt detta tar aldrig slut. Hade returnerat givaren och beställt rätt givare. Jag räknar med att givaren ska komma på fredag, skönt. Förväntansfull åker jag bort till verkstan för att hämta givaren, men vad tror ni händer? Jo, de hade ju glömt att skicka den! Jag är så trött på det nu, så jag orkar inte ens bry mig längre. | |
| Som sagt, det är Sverige vi pratar om. Vill inte strö salt i såret men ett telefonsamtal kan ju vara en idé. Om de behagar svara förståss. | |
| Jo jo, telefonsamtalet tog jag direkt. Får hem givaren nu på tisdag, om de inte glömer igen. Nu har bilen stått i en månad för byte av en liten givare. Suck... | |
|
Uräkta sen bump. Jag har precis samma fel på en 525i -01 som jag köpte för ett par månader sedan och undrar hur det gick. Fick du ordning på problemet? Min bil startar alltid kall och går perfekt. Efter ett par mil, om jag stannar och t ex handlar, och ska starta igen är det svårt att starta samt att den dör direkt i dragläget. För att komma iväg varvar jag lite x-tra och slirar på kopplingen. Känns inte som att det är en bra metod i längden. Ibland stannar den då man har släppt gasen precis innan en korsning och ska svänga. Det blir lite jobbigt då styrservot har tappat kraften... |
|
|
Intressant. Tre gånger på två år (jätteofta eller hur) har motorvarvet bara fallet pladask som en sten vid frikoppling från mellan 1000-1500 rpm. Såg vid vevhusventilationsbyte att det läckt ut olja i kontakten (alltså inuti, inte utanpå) till vevaxelgivaren på AVGASsidan. Ska motorn verkligen kunna tvärdö (så sällan) bara för det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.