AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
716

Viken bensin till 525i 95:a 95 eller 98 oktan?

mikkke
Vilken soppa skall användas?? Vilket går best??
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ja man ska väl köra med 95 blyfri när det är en så pass ny motor , 98 oktan är väl till gammbilar

men jag är inte säker men ganska så...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
98 oktan går motorn bäst på!

Sök på forumen med sökverktyget uppe till höger så får du fram en hel del om detta.

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
tänk vad fel man kan ha... iof så finns det ju 98 blyfri nu... eller har funnits en tid.

Johan B >> du som verkar vara het på ämnet vad är det för skillnad då ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wrath, oktantalet är endast ett mått på hur motståndskraftig bensinen är mot okontrollerad självantändning (som kan inträffa när värmen och trycket i cylindern blir för högt). Ju högre värde desto bätre förmåga har bensinen att motstå denna oönskade självantändning. Dessa okontrollerade självantändningar bildar en explosion innan tändstiftet har genererat en gnista, detta kallas att motorn "spikar". Det låter som om någon slog körnslag i motorn (metalliska knäppningar). Spikningarna kan ge fullt synbara skador på exempelvis kolvarna.

För att göra en lång utläggning kort så kan man säga att moderna motorer ställer om tändningen och utnyttar det högre oktantalet. Effekten av detta blir att motoreffekten ökar (inte mycket men ändå) samt att bensinförbrukningen går ner (oftast tillräckligt mycket för att det skall löna sig trots det högre literpriset).

Vill du läsa mer utförligt om oktantal och annat matnyttigt, rekomenderar jag denna sidan:

Länk

Mvh
ha
15
hallsberg
523i - 97
98 oktan går motorn bäst på???

Gäller det för bmw 523i - 97?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hallsberg, ja!
Det står nog till och med i din instruktionsbok.

Skulle det finnas bensin med högre oktantal (typ 103 oktanig blyfri tävlingsbensin) så går motorn ännu bättre, men den är väldigt dyr och säljs inte på vanliga bensinstationer.

Grundregel:
Högre oktantal gör att en modern motor går bättre.
Ju mer trimmad en motor är desto högre oktantal kräver den för att inte gå dåligt / gå sönder.

Mvh
jf
22
jfktech
525i -88
Har kört på 98 i över en månad nu, och motorn går jämnare, går bättre och drar mindre. Bara fördelar. Om det inte lönar sig kontra 95 så tar jag extra kostnaden iallafall.

mikkke
Innebär detta att jag bäst kör på blyfri 98 men det går ok på 95 ??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mikkke, ja!

Testa själv och se hur din motor reagerar (jämnare gång?, lägre bensinförbrukning?, mer effekt?), motorn blir aldrig förstörd pga för högt oktantal. Däremot kan katalysatorn ta stryk om du tankar "blyad" bensin.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.