AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.759

E39: Avgassystem till M-paket

Hej!

Har eftermonterat M-paket på bilen. :-) Ser bra ut nu! Länk

Enda som återstår är att snygga till avgassystemet, vill gärna att det ska se original ut. Så här ser det ut idag: Länk

Närbild: Länk

Nån som kan tipsa hur jag löser detta? Att bara skarva på nya pipor är inte så lätt eftersom utblåset inte är centrerat i bakkjolen.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Min bil har precis genomgått samma operation.

Kapa skiten och köp en annan slutburk och montera dit.

Jag köpte min hos www.amotek.se

Länk

Man får välja utblåsen helt fritt och allt är modellanpassat. Bra sevice och snabb frakt.

Monteringen är lätt. Bara mått var man ska kapa rörer, kapa, kladda dit lite avgaspasta och tryck på den nya dämparn.

Mina rör blev dock lite väl grova så jag fick kapa sönder diffusern...

Bilen: Länk

Intressant, jag köper gärna nytt för att få det bra. Hur är ljudet ur dessa? Jag vill absolut inte ha en högre ljudnivå inne i bilen.

Och hur tusan väljer jag vilka ändrör som är "rätt" när det finns 100 st att välja på?

Dessa blir centrerade i diffusorn?

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Ljudet behöver du inte av orolig för. Det är mulligt fint ljud på lågvarv och ganska vasst på högre varv men när man håller jämngas så är det lika tyst som orginal.

Utblåsen bör bli centrerade i hålet men jag vet inte 100 för mina var ju 6cm för breda så jag fick kapa i min diffusor.

Ifall du vill ha original och inte lägga för mycket pengar:

Länk
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Snor denna disskussion lite.

Det jag undrar över är om man vill ha dubbla utblås där bak. Jag har tittat lite på att köpa en diffusor som har dubbla "urgröpningar" för dubbla utblås. Är det någon som har fixat till en sådan lösning så att bilen ser ut som en riktig M5:a baktill?
Uffe6:

Antingen så tar du bort reservhjulsbaljan och monterar ett M5 avgassystem med ljuddämpare på båda sidorna och med dubbla utblås på varje sida. Eller så köper du ett sk Duplex system som ex Amotek säljer (finns även på ebay) där ett rör fortsätter efter ljuddämparen på vänster sida och går bakom diffusorn till högra sidan med utblås som M5. Då behöver du inte röra reservhjulsbaljan. Det är alltså mer "fejk" men ser ut som M5.

Det är dina två alternativ.

Tar och kollar med Amotek om utblåsen. Fortfarande orolig för ljudet, har dämpat hela bilen med Dynamat och köpte med dubbla rutor för att få ner det så mycket som möjligt... Högre varv spelar inte så stor roll, men normal körning i stad och motorväg ska vara så tyst som det bara är möjligt.

Tack för tipsen!

Angående M5-look så finns det färdiga "paket" att köpa. Kräver en del jobb, är en del plåt som ska flyttas på högra sidan. Lämnar åsikten om fake-M5 hemma. ;-)

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag ska spela in en film nu nån dag så du kan få höra hur det låter.

Gärna det!

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
crli9194

Tackar....mnjaa reservhjulsbaljan vill jag nog ha kvar...får sats på ett duplex system...även om det inte såg jättefint ut, men man tittar ju sällan under bilen :-)
Blir det nån film? *hoppas*

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Har haft så otroligt mycke o göra på jobbet så har inte hunnit tyvär men jag har inte glömt bort dig/er ;)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.