|
|
|
|---|---|
|
Besiktigade häromdan och fick för höga värde på CO och HC på tomgång. 1,0 på CO (gränsvärde 0,5) och 200 på HC (gränsvärde 100) Sist jag besiktigade hade jag originalkattar. Bilen är nyservad nu med olja, stift och filter. Måste jag byta tillbaka till originalkattar eller har ni nåt bra förslag på att sänka värdena? Tillfälliga lösningar går bra... :-) Tillägas bör väl att kompressor osv är av, bara spridare och programvara som sitter kvar men de har aldrig varit problem tidigare. Sportkattarna ska tydligen va riktigt riktigt varma innan de ger bra värde. Problemet med efterkontroll är ju att man kan få köa lite och de svalnar av snabbt. Vad tror ni om etanol, sänker de värdena markant? Nån jag snackat med sa jag skulle tanka 10% toluen. Tar tacksamt emot tips. | |
|
Ligger AFR bra till? Att blanda i en skvätt etanol kan hjälpa men för mycket och du kommer få omvänd effekt och felaktiga värden för du har för mycket etanol och lambdan kommer börja reglera felaktiga värden. Se till att köra ordentligt varmt så kattarna får upp tempen. Sitter kattarna långt fram på systemet? Ett alternativ är ju att stå och hålla den på lite varv på parkeringen om det är lång väntetid, kanske ser skumt ut men inga regler emot det :) Lycka till! |
|
|
AFR? Vad är lämplig blandning? Kattarna sitter på samma plats som original. Dom kanske håller värmen rätt bra om man står på tomgång och väntar och kanske höjer varvet lite och kanske även varvar ur den lite innan man kör fram? |
|
|
Air Fuel Ratio, alltså bränsleblandningen. Lambda värde är det som mäts på bilprovningen. Lambda 1.0 är lika med AFR 14.7:1 (14,7 delar luft & en del bränsle) vilket anses som det bästa förhållandet för låga utsläpp, bra hållbarhet och effekt. Är man bara ute efter hållbarhet och effekt kan man gå på lägre afr alltså fetare blandning med det är oviktigt nu. Är kattarna på originalplats bör de hålla värmen ganska bra ändå men det skadar ju inte att flåsa ur motorn lite ändå så de blir riktigt varma, för det kan ofta vara problem med sportkattar att de är ganska segstartade. |
|
|
Har liknande "problem" på min 328 med original kattar, men de är ju bara att be besiktningsmannen att varva upp motorn lite eller åka ett varv runt huset med lite drag så brukar det inte vara några problem. Har själv aldrig behövt säga något om detta då de själva gjort detta när värdena varit för höga. |
|
| Han körde faktiskt en sväng runt kvarteret och varvade en del innan mätningen och de va bra värde vid varv men så fort de blev tomgång så höjdes värdet. | |
| Jag ska besikta min bil nu snart, även den med kompressorn urkopplad. Måtte den gå på vettiga avgasvärden bara. | |
| 330-mike: Kör du också med sportkattar? | |
| ravve - yepp, extraktorrör och sportkattar från Schmiedmann. | |
| Ok, blir väl samma fenomen då. Får se hur jag gör... man kan ju prova med lite etanol och och och värma ordentligt först innan man kör dop-in... kostar 200:- att chansa. | |
|
Åk till sbp eller en verkstad och fråga lite snällt viftandes med en bullpåse om du får låna avgasprovaren i fem minuter. Blir billigare än en besiktning. ///BMW - Was sonst! |
|
|
cheffer: "Ett alternativ är ju att stå och hålla den på lite varv på parkeringen om det är lång väntetid, kanske ser skumt ut men inga regler emot det :) Lycka till!" Alla kommuner i detta rike har bestämmelser kring tomgångskörning, vilket man ser på skyltar när man passerar en kommungräns. Normalt sett är gränsen 1 minut, men lite olika finns, vill minnas någon kommun hade 5 minuter. Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 |
|
| Jag vill inte va sån men hela den hår tråden handlar i princip om hur vi ska kunna kringå en regel på ett smidigt sätt. Att vi skulle överträda tomgångslagen ett par minuter är nog de minsta jag tänker på iaf... :-) Jämför dom avgaserna med resten av årets överladdade körning :-) | |
| Jag passade på att göra en avgastest när jag ändå hade bilen på diagnostest nu i morse, och resultatet var totalfel pga en trasig lambdasond. | |
|
gti_charlie: Syftade mer på att bilprovningen inte hade några regler emot det. Ska du vara sån borde du ju haka upp dig lika mycket på att bilen inte är original. |
|
|
dehär med att byta till uppenbart annat än original som det står stansat "Schmiedmann" och bmw "owerload aftermarket" på. hur pass långt kan man egentligen gå innan "snitt" bilprovningen säger stopp? BMW ownz |
|
| Besiktigade igår med varmkörd bil och ~40% E85 och den gick igenom med perfekta värden. | |
|
vore det en bra idé att linda katten/kattarna med avgasbandage för att få dom att hålla värmen bättre när man står där utanför besiktningen och väntar på sin tur? vore det även en bra idé att köra med avgasbandage på kattarna året runt? |
|
| Inget negativt med de iaf. | |
|
avgasbandage får väll systemet att rosta fortare då de håller fukt? så är de iaf med lindade grenrör vad jag läst och även sett på 1 bil. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.