AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.054

Erfarenheter kring Audi Allroad

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Någon som har erfarenhet av förra generationens Audi Allroad?
Vår gamla G-wagen har tagit time-out och vi har behov av att dra hästsläp på 780kg + häst uppför grusbacke innan vår gård samt kunna baxa släp på dåligt underlag.
Berätta vad ni vet, jämför gärna med tidiga xi/xd modeller (e46), fyrhjulsdriften bra/dålig? Höjdreglering? Manuell/automat? m.m.

Det är 2,5l dieseln vi tittar på men all info är välkommen kring Allroad.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Det jag vet att det strulat med är luftfjädringen, olika varianter på pyspunka helt enkelt. Trasiga bälgar och läckage i tätningar. Inte speciellt förtjust i 2,5tdi men den gör väl jobbet hyfsat ok. Lite för törstig för så lite effekt/vrid.
Är hästkärran bara typad för 780kg då spelar det ingen roll vilken bil man har, annars måste man ju kolla vilket körkort man har och vad det står i registreringbeviset.
Personligen så kör jag gärna släp med diesel+automat, mkt smidigare när man ska backa och finlira.
På tidiga 2.5 tdi sitter det en bränslepump av typen Bosch VP44. Den skall ha ganska stort renoveringsbehov. På lite nyare Audis (även 2,5 tdi) sitter det PD-system som är deras motsvarighet till Common Rail och fungerar mycket bra.

Flåklypa
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Tack för kommentarerna hittills, gärna fler!

Jag och fästmön har tagit e-kort för att underlätta bilval, 780kg är tomvikten för släpet, typat till 1990kg och vi kanske kommer ligga på en last på 1300kg (en häst) till 1800kg med två hästar.

När ni skriver gamla vs nya 2,5l, vilket är bryt-året?

Är quattro kursstabilare än xi-systemet? Tänker mig då slirig backe med last bakom. Vilket system fördelar kraften jämnast ner i backen utan att slira alltför mycket?

Hade vi haft ekonomisk möjlighet hade vi nog satsat på en X3 men tror iaf att x-drive är ett mer livligt system med fokus på körglädje snarare än drag-kontinuitet?
Visa användare
474
Le Boeuf
Den enda quattron jag testat på riktigt var min egen 200q 20v fån -90 och den gick väldigt stadigt. Inga konstigheter när man provocerade den utan den upplevdes lugn och kontrollerad. Är ju en väldigt stor och tung bil så den ska nog upplevas så. Av bmw´s 4wd har jag haft 330 xd -01 och 330 xd-07 och upplevdes lika stabil som min 200q men mycket smidigare och mer direktstyrd. Bmw har en större tendens till att likna en bakhjulsdriven bil än quattron.
Hur ser budgeten ut? En begad X3 3,0d skulle göra susen..
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Subaru?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kollat på asien-suv'ar typ Landcruiser, Patrol eller Pajero? Otroligt stabila bilar i alla väglag och med släp upp till 3500 kilo.
Visa användare
474
Le Boeuf
Bra förslag men vill man ha en någorlunda personbilskänsla så är dom inte perfekt.
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Volkswagen Tiguan då?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förra generationens Allroad 2.5TDI finns fina exemplar för cirka 150.000. Tiguan måste väl ligga betydligt högre än så. Under skalet är Tiguan en Golf så den erbjuder inte heller den komfort som Allroad gör.

Jag har en bekant som haft en Allroad 2.5TDI -04 och förutom att den drog mycket diesel så var han mycket nöjd.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.