AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.636

oväntat ventilknack på 540 e34, lätt åtgärdat?

Helt plötsligt började 540n ticka/knacka som fan i vänster halva och jag blev tipsad av en bekant om att det kunde va en vipparm som va kass.. men nu har jag ju öppnat upp henne o inte fan finns där några vipparmar för det är väl hydrauliskt styrt hela skiten? =) kom på detta lite för sent hehe. (i övrigt var kammar m.m som nytt o bilen gått 21k mil!)

men men gjort är gjort o då undrar jag först o främst om man kan byta lyftare om man "bara" demonterat ena ventilkåpan eller måste man lossa topplocket för o komma åt?

sen för det andra, har läst att för lång tid mellan oljebyten resulterar i just mitt problem.
jag citerar: "Slarv med oljebyten = igensatta hydrauliska lyftare = ventiltickande"
och "Trasiga ventilkåpspackningar = olja vid stiften = motorn går inte på alla cyl"
utdraget från Mulle i denna tråd: Länk

som jag ser det så e ja svårt drabbad av båda ovannämda. mest säker är jag på nr 2 eftersom jag t.o.m såg det komma både en o annan droppe olja från ventilkåpan senast då motorn var igång och alla stifft låg i oljebad.. den sida ljudet kom från då givetvis.

så nu undrar jag också om oljetrycket vid den felande lyftaren eventuellt kan ha påverkats såpass mkt av läckaget att den inte lyfter som den ska och därmed va orsaken till det höga knackandet?

eller.. är det smuts ev repor runt denna lyftare som kan ha satt den ur funktion och kan detta isåfall åtgärdas av en motortvätt, kanske t.o.m enkelt med ett medel för knackande ventiler? Länk

är det värt ett försök eller är det förgäves?
EXAKT såhär låter min m60b40! hjälp uppskattas verkligen
Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Javisst är det en hydraulisk tryckare som låter.
Det kan ibland gå över om man åker ut och kör "inspirerat".
Oljebyte kan också vara något att fundera på hur länge
sen det gjordes sist.

Men först bör du kolla följande:
Ett problem som är vanlig på m60 är att bultarna till
oljepumpen kan lossna/sitter lösa. Även de mindre skruvarna
till pumphalvorna brukar vara lösa. Detta är väldigt
lätt att kontrollera och åtgärda.
Länk

Svekke
Gör en engineflush så får du bort alla beläggningar.
Svekke: ok så det finns ingen risk att det går rent åt helvete om jag kör ett par mil med dehär knackandet då?
jo att bultarna till pumpen lossnar känner jag till! nu är det bara ett typfel kvar för mig som ja ännu inte fått känna på o det är läckaget vid vevhusventen :) de 4 resterande har ja redan fått smaka på under mina 4 månader som ägare.. börjar bli trött på skiten nu hehe
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Oljepumpen ska alltid kollas först (om inte föregående ägare redan gjort det).
Ta med en kompis och åk in på en GDS-hall.
Sen går du vidare på övriga tips.

Din första fundering på ventilkåpspackningen har inte med saken att göra
även om de är bra att byta ändå.
Tänk på att när du fått ordning på bilen så kan den vara
heltrevlig i många många mil.

Svekke
hittade orsaken till detta igår. det var en bit av tändstiftet som gått av o gått rätt ner i motorn. är ännu inte säker på om han går på alla 8 eller om nån har dött, ska försöka göra ett komptest så snart som möjligt.

men är det någon som vet vad som kan ha hänt där inne, är ventiler o annat sönderslaget o är motorn bara skrot nu?

är det möjligt att bitarna från stiftet ligger i tråget?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Resterna av stiftet ligger inte i tråget. Har du lite otur så har kolv och ventiler samt topplock tagit skada, har du tur har resterna åkt ut med avgaserna. Gör ett kompprov och du får veta om det gått bra eller inte.

//Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan bitarna av stiftet ligga i tråget, men då har det gått riktigt illa och är hål i kolven...

Tvvärr är risken stor att delarna av stiftet har hackat sönder cylindern/kolven/toppen/ventilerna....

Hur stor bit av stiftet är det som saknas?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ok förstår. jo ska ta o köpa mig en kompmätare o testa iaf :S

ok... det är väl ca 5x8mm av stiftet som saknas på toppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.