AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
886

Behöver hjälp med uträkning gällande ET

Visa användare
57
maxemus
725 tdsa -97
Hej!

Behöver svar på ett exempel! I detta fall så gäller det endast fälg och inget påslaget däck...

Orginal! 8" bred fälg ET 38!

Säg då att man svänger höger alt vänster, så måtten mellan fälgens ytterkant minskar till innerskärmen, då får vi ett minsta mått på ex 30cm...

Då byter vi till en 10" bred fälg och ET 0... Jag förstår att måttet minskar men hur mkt?


tack för ett övrig bra forum!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Däcket flyttas ut 55 mm om du ökar fälgbredden me 2 tum och minskar ET från 38 mm till 0 mm.
Visa användare
57
maxemus
725 tdsa -97
Tack!

Alltid lika kul med duktigt folk!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Var lite för snabb att huvudräkna... Det blir 63 mm (25.4 mm plus 38 mm = 63.4 mm).
Visa användare
57
maxemus
725 tdsa -97
Förresten!
Bara så jag nu förstod rätt!
om jag tar den första kombinationen som jag beskrev 8" fälg 38 i ET och sätter en "Spacer" på 55mm bakom.. så kan jag se om det kommer att passa eller ej!
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du får prova vad som fungerar det beror på vilken frigång du har nu. Men jag tror inte det skulle fungera med 55 mm spacers, det skulle t.ex. kräva ca 85 mm långa hjulbultar...använder man spacers måste de dessutom i princip ha navstyrning, annars får du all belastning på hjulbultarna som kan slitas av.
Visa användare
57
maxemus
725 tdsa -97
Nej.. det jag menade var bara om det gick att "testa" på det sättet innan jag beställer fälgar + däck.. Trist om det inte skulle gå tänkte jag..
Visa användare
57
maxemus
725 tdsa -97
Kan förtydliga mig ännu mer! Jag tar en träkloss på 63,4 mm och sätter dit som en spacer...
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ålrajt !
ET betyder inpressning vilket innebär att spacers enbart minskar ET värdet. Har du ET38 och monterar 10mm spacers blir det 38-10 [mm] dvs. ET28. Det går aldrig att få fälgar längre in i hjulhuset utan att modifiera fälgen.
Lite förtydligande: Du kan aldrig få en fälg med ET0 att bli ET38.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.