|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har i helgen provat en BMW 320 E46 -03. Motor, låda, chassi känns fint, bromsar gott skick, både det inre och yttre skicket är bra. Bilen är ej importerad. Det finns dock ett aber - serviceboken. Följande stämplar finns: ~ 5 000 - insp 1 ~ 9 000 - oljeservice ~11 600 - oljeservice Det första utrymmet i serviceboken innan tillfället vid 5000 står blankt, likaså det innan 9000. Bilen har nu rullat 12 300 mil och serviceindikatorn säger 1 700 mil till nästa service som är oljeservice. Jag saknar en insp 2! Vad anser ni om detta? Oljan har iaf bytts, vilket väl är det viktigaste? Vad bör göras? Vänta till nästa servicetillfälle och då utföra en insp 2? Vad går en insp 2 på hos en auktoriserad bilverkstad respektive källarfirma? (Tips i Göteborgs-området?) Tacksam för svar, tips och råd! //Andreas | |
|
Personligen skulle jag vara lite försiktig med så tveksam servicehistorik! Det finns gott om välvårdade E46:or som fått alla servicar gjorda och vissa har t om fått "extra oljebyten" mella servicintervallen av skötsamma ägare! Satsa på en sådan i stället ,är mitt spontana råd! Insp.2 innebär t ex byte av tändstiften (ca 150-200kr/st x 6), luftfilterbyte, kupéfilterbyte, bromsvätskebyte (tidsstyrt till vartannat år), kylvätskebyte (tidsstyrt till vart fjärde år), plus en hel hoper kontrollpunkter. Viktigast för drifsäkerheten och för att undvika misständningar är nog omedelbart byte av stiften, men även luftfiltret bör bytas omgående! Har bilen inte fått ny olja regelbundet (skall vara ett byte vid ca 2500 mil samt ett vid ca 7500 mil) är det risk att du kommer att få problem framöver... Är det en auktoriserad verkstad som gjort servicarna? Om inte, vilken olja har man använt? Men som sagt: Spontant ringer det en del varningsklockor hos mig.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, det är auktoriserade verkstäder som utfört servicarna. Den nuvarande ägaren är tidigare bilmekaniker. Han hävdar att han köpte bilen för dess goda skick, trots avsaknad av komplett servicehistorik. Det finns kvitton på arbete/material, tex nya bromskivor/belägg. Troligen har väl en del arbeten gjorts på bilen, men att dessa kan ha tappats bort i samband med ägarbyten. Jag känner förtroende för honom. Mao, det 'bör' ha gjorts mer än det som finns dokumenterat. Men som jag nämner, helthetsintrycket av fordonet är hög. Dock känner jag, självklart, en tveksamhet till den bristfälliga dokumentationen. Finns det något sätt att kontrollera när stift, filter o vätskor byttes senast? |
|
|
Lossa ett stift (förslagsvis det som sitter längst in och är svårast att byta) och kolla dess skick. Med tanke på att det skall bytas vid insp.2 (bör inträffa kring ca 10 000 mil) bör man kunna se om det är "nybytt" eller är utslitet. Om det inte är en importbil, skulle jag backa då det är något mysko i servicehistoriken. Det var nämligen fri service upp till 8000 mil eller 36 månader. Att ägaren inte har utnyttjat dessa fria servicar är osannolikt! Att det är en mekaniker som ägt bilen är tyvärr ingen garanti för att den är korrekt skött! Kan t om vara så att en mekaniker "vet" vad han kan fuska med utan att det syns... Det är lätt att bli "förälskad" i en ny bil och då är man torsk och vill blunda för obekväma fakta. Om du skall köpa bilen, bör du ha en mycket bra rabatt i förhållande till vad motsvarande bilar med korrekt servicehistorik har! Risken är stor att du åker på någon "oförutsedd" dyr reparation och att andrahandsvärdet sjunker när du skall sälja den i din tur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns flera fullservade 325 på Blocket. Köp hellre en 325. Det är stor positiv skillnad utan extra kostnader!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.