|
|
|
|---|---|
|
Hej, Låg bakom min egen bil härom dagen. Tyckte den såg lite lägre ut på högersidan. Mätte från asfalten till skärmkant, och det diffar mycket riktigt knappt 1 cm. (Lägre på högersidan). Lyfte upp med domkraft men kunde inte se något uppenbart fel. Vad kan det vara? Kan tilläggas att det är en -01:a med 18.000 mil på nacken. Kan det vara fjäder och/eller dämpare som börjar ge upp? Tacksam för tips. Mvh/ WGG | |
|
Troligtvis en fjäder som sagt upp sig!Jag har själv bytt på våran 318touring, verkar som dom är lite klena!! Klabbarparn |
|
| Min ena fjäder bak gick sönder efter 7000mil. Så troligtvis är det din fjäder som gått sönder. | |
| BMW bygger sina bilar så - för att uppväga vikten av föraren. Min 325:a är också något lägre på passagerarsidan. | |
|
Hum, Sökte runt lite på nätet för mer information. Hittade andra forum där det talades om att bilen var konstruerad för att vara lägre på höger (som Respek säger). Ringde Förenade Bil i Malmö, som dock hävdar att det ska vara lika på båda sidor. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro? |
|
|
Kolla fjärdern.. Känt fel att de "brukar" gå av. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Bakfjädrarna brukar gå av på nedersta varvet. Man måste nog ta av hjulet för att upptäcka det. Jag har bytt fjädrar bak 3 gånger. Intressant att se hur skrönor och felaktiga rykten kan sprida sig. Att BMW skulle vara konstruerade så att de är lägre på högersidan för att uppväga förarens vikt!!! |
|
| Mina bakfjädrar gick också av på min E46 Touring. Mycket vanligt fel. | |
|
Tack alla för input. Det blir till att beställa tid för byte av bakfjädrar. /WG |
|
| Jörgen L, kolla in E90post.com så skall du allt få se att det inte är någon skröna. | |
| Detta kan jag som sagt stå för vad gäller E90. Det finns mängder med folk som, trots installation av coilovers (jämnt inställda) eller nya dämpare och fjädrar, finner passagerarsidan lägre. Ta en titt på närsta E90 du passerar och se om du märker någon skillnad. | |
|
Förvissad om att det var en fjäder som var knäckt köpte jag nya i går och skulle byta. Den gamla fjädern ser dock ut att vara helt OK. Den känns stenhård och hade endast lite ytrost på nedre varvet. Den var dessutom av tjockare godstjocklek än original. Kan heller inte hitta något fel på fästena. Emellertid kunde jag utan problem komprimera stötdämparen (efter att jag lossnat undre fästet) ca 15 cm med en hand från "fullt utdragen" tills den gjorde motstånd. Frågan är om dämparen har en "bärande funktion"? Borde inte fjädern ensamt bära upp bilens vikt? Jag blir inte klok på detta, så alla tips välkomnas... Mvh /WGG |
|
| Stötdämparna har ingen bärande funktion. | |
|
Stötdämparen har inget med saken att göra!! Har du olika fjädrar höger respektive vänster sida?? Tänk om någon plattnacke har monterat `husvagnsfjäder´på ena sidan, det vill säga en förstärkt fjäder, om en varit trasig!! Eller fått fel eller annan tillverkare så att det skiljer i hårdhet??Kolla om fjädrarna är lika på bägge sidor, typ lika tjocka osv. Klabbarparn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.