|
|
|
|---|---|
|
Jag har en specifik fråga om effektslutsteget som i folkmun kallas fläktmotståndet. Frågan kvarstår efter att ha sökt och läst i befintliga trådar. Söker man på fläktmotstånd hittar man följande sympton som kan tillskrivas defekt fläktmotstånd: 1. Ojämn gång på fläkten 2. Ingen fläkt alls 3. Konstakt fläkt (även med avstängd bil) Vi har kört med Autoläget på vår ACC sedan vi köpte bilen. Allt har förefallit fungera normalt. Vi har dock tidigare märkt att fläkten kan ändra varval vid hastig kurvtagning (läs: rondellkörning - inte buskörning). Jag trodde först det var cirkulationspumpen men insåg för en tid sedan (efter att ha testat och fått 32 grader i kupén med varm motor på tomgång) att det nog är symptom 1 för fläktmotståndet. Är det lite glapp och det skakar till kan det räcka för att ge kontakt. Sedan några dagar går fläkten även med avstängd bil på en slags lågfart tills man tar bort säkring nr. 28. Det låter som symptom 3 för fläktmotståndet. Växlar man mellan Autläget och de olika manuella ändras varvtalet på fläkten marginellt. Stänger man av kliman helt (manuellt läget osh sedan min på fläkten till panelen slocknar) går varvtalet ned till samma lågfartsläge den nu även håller med avstängd bil. Mätte lite på flätkmotståndet och märkte att stiften 2 och 5 ger sluten krets hela tiden, vilket de enligt Haynesboken inte ska göra. Haynesboken anger dock bara typexempel på värmefläktsystem snarare än att påskina att det de facto är så kopplat i just en E39. Fråga: Ska effektslutsteget/fläktmotståndet ha några slutna kretsar (stiften 2 och 5) när man har det i handen och provar med en ledningsprovare? Tips till andra som ska ge sig på fläktmotståndet: Mektipset är överambitiöst och punkten 2 är helt onödig och bör hoppas över. Det ger inte bättre åtkomst till motståndet i fråga. Skippar man det går hela proceduren på ca två minuter i stället för den angivna timmen. | |
|
955 kr senare svarar jag på min egen fråga: Nej, inga stift på flätmotståndet ska ge sluten krets när systemet är avstängt. Dock hoppas jag att någon kan spara lite tid och svordomar genom att hoppa över steg 2 i mektipset. |
|
|
Synd du inte köpte mitt "beg" (helt nytt, aldrig monterat) för halva pengen från Powerbörsen ;) Skönt det löste sig, är riktigt irriterande när fläkten strular så. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Du har i stort sett svarat själv på frågorna: Stift 2 är inkommande kraftplus (röd/blå kabel) från säkringen, stift 5 är utgående kraftplus (röd/grön kabel) till fläktmotorn. Internt styrs strömmen till motorn via krafthalvledare (transistorer), och precis som du skriver så kommer fläkten att snurra mer eller mindre även vid avstängd bil om det finns överledning mellan dessa båda anslutningar. Vid direkt kortis så snurrar fläkten med max varv alltid, då får man dra säkring 76 (40A, under handskfacket) för att stoppa fläkten till nytt effektsteg monterats. FP |
|
|
Finns det något schema över vilken kabel som styr vad? Tänkte koppla upp mitt effektsteg i våran elektronikverkstad och skicka in pulser och lägga på last för att se eventuella fel. Anledningen är att min fläkt lyckas ha två olika lägen på hastigheten och det känns konstigt att det bara skulle vara effektsteget som är kasst. Tacksam för hjälp. MVH Oscar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.