|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med min automatväxellåda och det är att efter jag backat ut från parkeringen och sen lägger i Drive, så verkar den inte komma in i Drive på riktigt. Det som händer är att alla markeringar i displayen är oupplysta och växellådan verkar bara gå på 1an, dvs framåt men växlar inte upp. Om jag är ouppmärksam och trycker ner gasen så varvar den upp ordentligt på ettan utan att växla upp. Jag tror jag varit uppe i 5000 varv nån gång när jag testat. Jag löser det genom att köra långsamt framåt och att peta till växelspaken lite efter några sekunder och då hoppar den in i Drive och växlar korrekt under resten av körningen. Jag petar till växelspaken lite lätt bakifrån och framåt för att den ska "få kontakt". Det verkar som att den fungerar bättre ifall motor och växellåda är varmkörda ordentligt eftersom det funkar bättre när jag startar efterföljande gånger efter exempelvis en shoppingtur eller nåt. Själv misstänker jag någon form av glappkontakt i växelspaken, men vill höra med proffsen här. Vad är era bästa teorier? Var i Stockholm/Uppsala eller Göteborg/Alingsås/Borås får jag mest prisvärda hjälp med att undersöka det här problemet? | |
|
vajern till spaken måste ha flyttat på sig. Verkar vara så på min som bara har fungerande 1:a och R |
|
| Kan vara så att vajern kärvar, prova att smörja i båda ändar. Om detta inte hjälper så kanske du måste byta vajer. Detta är ett vanligt fel på E38. Lycka till ! / Rundsmörjning. | |
|
Tack för svaren! Jag ska undersöka vajern och hoppas att det är en enkel åtgärd att fixa. Det skulle vara skönt om det här problemet försvann. Även om det inte är jobbigt att hantera just nu, så blir man ju orolig för om det är något mer allvarligt som är orsaken och kan ställa till det i framtiden.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.