AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.419

Felkod: lambda regulation limit exceeded

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej

Detta är min sista och enda felkod som jag har nu på min bil efter nästan ett halvår av mekande och fixande på min e39 523-97 (bensin) :-)

I EDIABAS Får jag denna felkod:

202 fuel trim limit bank 1
Error freqvency : 1
Logistic Counter: 40

enginge speed 760.00 rpm
engine temperature 68.55 degrees C
oxygen sensor heater 81.33%
oxygen sensor voltage 1 4.70 Volt

I Carsoft får jag dena felkod (som då är samma men heter annorlunda):

202 Lmbda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 1

Ban1
Cylinder 1-3: after catalytic converter

Då så mina damer och herrar härtill historien som föranleder denna felkod.

Fick en felkod som sa att min lambda sond hade en trasig förvärmare, trodde det var kabelbrott först, men det visade sig att värmaren inne i lambdan var trasig. Den byttes ut med andra ord.

Detta var lambda nummer 2 Alltså den som går till cylindrarna 4-6 på en M52 motor. När jag bytte den så var jag tvungen att skruva ner grenröret samt katalysatorn (då den är svår att komma åt) då jag väntade på min nya lambda (ny och ny jag köpte en bättre begagnad på skroten för 250:- ) så bytte jag plats på lambdorna. Dvs. jag skruvade dit lambda nummer 1 (som fungerade helt korrekt) på lambda nummer 2 plats så jag kunde skruva ihop bilen (grenröret o katten). Sedan när jag fick den "nya" lambdan så var det bara att sätta in den på plats nummer 1 (eller till cylindrarna 1-3) som man kommer åt utan att riva ner hela avgasröret.

Nu får jag alltså felkoden på cylindrarna nummer 1-3 (där den "nya" lambdan sitter.

Jag förstår att felkoden beror på att lambdaregleringen har hamnat utanför sina reglerbara/normala värden pga att lambdacontrollen tar för lång tid mellan sina min och max limit. Och att detta beror på något annat i sin tur. dvs. lambdasonden fungerar som den skall.

Det jag tycker är konstigt är att det var inte det grenröret jag hade borta. Det var ju grenröret till cylinder 4-6 som jag hade borta. Tror därför inte på att det är läckage någonstans. Hade visserligen borta katten. Har kollat under efter läckage, ingeting och efterdragit.

Inga andra felkoder, inga misständningar som jag har märkt. Motorn går fint. felkoden kommer tillbaka efter att man raderar den. Har kollat efter sprickar / tjuvluft med startgas inget resultat. Något mer man kan göra?

Det roliga är: På grenröret som jag tog bort hittade jag en spricka (alltså grenröret till cylinder 4-6) som jag satte igen med värmebestänfig monteringspasta, samt lite gammalt hedligt avgasbandage, det verkar fungera då jag inte ser eller luktar mig till något läckage, men det är INTE på den lambdan, eller de cylindrarna som felkoden kommer på.

Några förslag/ kommentarer vad man kan göra?

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Har grötat ner mig lite mer i detta fenomen som förbryllar mig.

Speciellt när jag endast får denna felkod på endast den ena lambdasonden. Om jag hade fått den på båda så hade jag haft lite mer att gå på (läs större fel att åtgärda).

När man tittar i EDIABAS på lamdasonderna så fungerar nummer två som den skall och pendlar mellan ett volttal på ca 0,6-4,83 (EDIABAS checkar ju av den intermetärt)

O2 sensor 1 pendlar mellan 4,79-4,83 MEN den pendlar...hmmm. Den är alltså inte stendöd. Eller skall man utgå från det när den pendlar så lite?? Någon?

Min tankar kring detta

- Lambda sonden defect (skall snart ta reda på det genom att montera den gamla och titta i EDIABAS) visserligen är värmaren trasig i den, men skall se om den pendlar mer, själva sensorn är inte trasig i den vad jag vet iallfall)

- Avgas röret läcker antingen framför eller bakom lambdan eller i katten. (tycker jag har kollat o luktat så gott jag kan, har även tätat lite med monteringspasta lite godtyckligt i skarvar o dylikt, men har som sagt inte hittat något, har även efterdragit)

- Misständningar (nope inte avd jag hör/ser i EDIABAS)

- Luftintaget (Knepig jäkel detta, men själv tycker jag att detta skall påverka båda lambdasonderna, men annars som sagt ingen respons på stargas, eller övrig läckage)

- Bränsle spridaren (nope inte enligt EDIBAS värden osv. Motorn går ju även fint på samtliga cylindrar)

- för lågt bränsletryck (Nope, intiera bränsle pumpen och dränkte motorns så jag fick slita säkringen och låte den stå på starmotorn en stund :-)...tror det fungerar helt fint iom att motorn inte går konstigt)

- Luft masse mätaren (denna är ju även en riktig skummis, skall rengöra den med CRC:s speciella spray se om det blir någon skillnad, men i EDIABAS ger den utslag osv. vet dock inte de värden som skall gälla för en LMM. Någon som vet)

Kontenta, jag hoppas att min gamla lambda pendlar mer i värden så jag kan ilsket gå tillbaka till skroten o lämna tillbaka lambdasonden och köpa en ny (dyrt).

Men övriga felsökningar och förslag tas gärna emot.

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Uffe,

läste lite om ditt dilema, behöver du en LMM så har jag en om det nu är det spm är fel, tänkte bara så du vet.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Ethel

Skall börja felsöka den så småningom, men ännu inget tecken på att den är trasig. Men jag säger till om jag behöver en :-)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Japp det var Lamdan som jag köpte från skroten som var trasig. Skall gå tillbaka med den.

Köpte en annan bättre begagnad här på powerbörsen, och nu så är värdena normala. Passade på att köpa båda två från en trasig M52 motor, så nu har jag en i reserv till den andra börjar ge upp :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.