AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.566

Intresserad av E39. Kan den här vara något?

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Länk
Har hittat en intressant e39.Någon som känner igen?
Verkar ok enligt annons,vet någon vad det kostar att få på ett drag på en sådan?(man är ju svenne med husvagn)
Fler bra att veta än beg guide?
Har själv en bytesLänk
så det är väl något på g här emellan..
Vad är vettigt?....................mvh................

Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Stooges
Ser riktigt fin ut, låga mil & bra skick.
Jag hade dock föredragit: skinn, komfortsäten, starkare motor, drag monterat och ett lägre pris.Lycka till!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag vet hur det är, det kan börja suga i bilbytartarmen. Men jag hade 11 gånger av 10 behållit Volvon. Tycker den verkar klockren plus att du vet vad du har. E39:an är absolut en trevlig vagn, men personligen tycker jag den börjar se gammal ut, den har ju varit med ett tag. Sedan tycker jag det står att läsa om allt för mycket problem med den, inte minst rosten.

Behåll Volvon eller leta ännu nyare BMW. E39 imponerar inte. Fråga vilken handlare som helst, din Volvo är mkt mer eftertraktad än std E39.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Robert Lundberg & turbo4ever,
nu tycker jag ni är alldeles för negativa till en bilmodell som tillhör det absoluta topp-skiktet. Ok, lite gammal börjar ju E39 bli, men man får mycket för pengarna.
Körglädjen mot en 140 hk volvo med framhjulsdrift går nog inte att jämföra med på samma dag. Behålla Volvon.....nää...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är väldigt ont om lågmilade E39 idag till salu speciellt touringar de flesta börjar närma sig eller passerat 20.000 mil som många ggr är en skräckgräns för köpare.
BMW i Örebro har en liknade 525-02 för 86 men då en attraktivare kulör och sportskinn så denna kanske är lite dyr, med en svårsåld kulör och inget skinn.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Stooges, några förslag till:
Lite större motor Länk
Ser vettig ut Länk
V8 är gott Länk
Pengar över till soppa Länk
Rött är fint Länk
Nivårelering bra med husvagn Länk

E39 är en underbar bil om man hittar rätt exemplar. Var noga med att leta vibrationer i hastighet och inbromsning och kolla efter kittsläppsrost i dörrkanter, huv och bagagelucka.

Mvh Philip
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vill man ha en bra E39:a så köper man min ;)

Nee, men jag tycker absolut du ska provköra ett flertal E39:or och köpa den finaste du hittar trots att priset då KAN vara lite högre än en "halvdant skött vagn"..

E39:an är en bra bil trots att man kanske kan se motsatsen om man läser på forumet.
Finns vissa akilleshälar som du redan har koll på t.ex via begagnatguiden här på forumet som sagt..
V-pumpen inkl. tillbehör såsom termostathus(iaf på dom tidiga E39), spännhjul och byte av drivremmen(Multiremmen) + framstötdämparna som kan "gå" lite tidigt...
Avgassystemen är i ett oerhört bra mtrl, rostar ytterst sällan upp före 20000mil iaf(egen erf. + verkstadsinfo).
Jag har försökt kontrollera tidigare om det är gjort i rostfritt mtrl, men har ej fått några entydiga svar där.

Handbromsen verkar dock vara lite för klen..
Denna broms tarvar ofta återbesök hos Bilprovningen så kontrollera att den fungerar ok + att då bromsskivorna bak inte är rostiga pga en för "försiktig bromsare"..

Men det är främst "bakluckerost" + plåtomvikningsrost dörrar + skärmkanter naturligtvis som du ska kika efter, vilket är lätt att se oftast..
Även i skarven överliggar'n stötfångare bak/bakplåt(iaf på sedaner)... dvs finns ett par hål just bakom stötfångarplasten som det tenderar att börja krypa rost runt vilket i slutändan syns just ovanför stötfångarplastens övre del s.a.s..

Om man själv känner att man inte kan kontrollera "allt" så rekommenderas att ta in den tilltänkta vagnen till en lämplig verkstad eller motormännen för en koll av t.ex bussningar o stag under, vilket i många fall inte märks vid en provkörning..
Kompressionsprov är inte heller fel att göra, blir onödigt dyrt om det visar sig att maskinen inte är tät.
Vevhusventilationen bör kontrolleras innan vintern iaf..Men den är bättre på tidiga varianter.
Min vagn har inte haft tillstymmelsen till problem med vevhusventen sedan den rullade ut från nybilshallen i December 1996, inte mycket andra fel heller..

Lycka till i sökandet.

Mvh Janne.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Hoppade över den i silver men ett annat objekt har dykt upp.
Länk
Någon i panelen som tycker något?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, den SÅG väldigt fin ut och med trevlig utrustning dessutom..

Men ha lite i åtanke om att det är cirka vid detta miltal som en del prylar i kylsystemet mm bör bytas om det inte är gjort nyligt(typ v-pump, spännare, multirem osv), kontrollera även att stötdämparna fram inte läker eller känns "svampiga".
Även bakstötdämparna kan börja ha "gjort sitt" vid dessa miltal...t.ex.

Sedan att han skriver att bilen har " Mocainredning "(Moccainredning) är med största sannolikhet fel ty det är en tyginredning s.k. Alcantara...
Dock en väldigt bra tyginredning ska väl tilläggas och ser då m.a. o. ut som Mocca..

Ja...lite synpunkter utan att ha sett vagnen eller vet dess mer om historik/skick i "verkligheten" osv.

Mvh Janne.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Stooges,
den hade ju bra utrustning, det fattas dock bl.a taklucka och navigator vad jag kan se.
Om den är välskött och rostfri så är det bara att pruta ner till 62:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.