|
|
|
|---|---|
|
BMW saluför detta tillbehör. Länk . På nätet finns liknande laddare för några hundringar och uppåt. Jag kör nu korta sträckor i kombination med batteri daterat 2001 och funderar därför på att köpa en en sådan laddare (säkert bra som säkerhet på semestern också). Min fundering är om någon har erfarenhet av dessa? Hur pass kraftfulla är dessa? Hur mycket hinner de ladda under exempelvis en arbetsdag, ca 9h? Eller är det som jag misstänker, att de är väldigt dåliga på att ladda batterier, och att syftet istället är att se till att batteriet inte blir helt tomt under ex. långtidsparkering? Många funderingar, skriv gärna erfarenheter eller tankar! Länk Länk (jodå, jag vet att jag borde köpa nytt batteri!) Mvh Henrik. | |
| Länk | |
|
De är bra för en långstidsparkerad bil för att kompensera batteriets självurladdning, men de räcker inte för att "ladda upp" batteriet. Korta sträckor eller ej har ej så stor betydelse. En frisk bil som startar direkt laddar snabbt tillbaka det som gick åt för att starta om batteriet är friskt. Du kan aldrig få batteriet fulladdat i bilen, för det krävs en riktig laddare som får stå på över natten. De sista ca 20% går nämligen väldigt långsamt att ladda. Solcellen du länkar till på 5,5W skulle ge ca 3,5 Ah på nio timmar OM det är maximal sommarsol hela dagen. Det är det sällan och effekten på en solcellspanel sjunker drastiskt om det är lite molnigt. Skaffa i så fall en rejäl solcellspanel och lägg på taket. :) Eller toppa upp batteriet med en bra laddare över natten lite då och då. Jag har lagt en CTEK-laddare i bagaget och kopplat så att den laddar när motorvärmaren är på. |
|
|
Den här har lite mer effekt: Länk 1100x370mm (!!) , vilket skulle ge en verkningsgrad på endast några enstaka procent. Undrar vad det är för spec på de som BMW säljer. Lite sugen blir man ju trots att det i detta fallet är ganska irrationellt, jag har alltid gillat solceller. :) |
|
|
ok, tycks alltså inte vara en idé att ladda ett urladdat batteri på detta vis. Tack för svaren. Skulle ändock vara en kul pryl att ha. Bakluckan känns lite som tanternas motsvarighet till handväska. Blir lätt att man vill fylla upp det med verktyg, bensin/olja, 12 V kaffekokare, nödproviant, varma kläder osv. som om det skulle bli krig! =) Mvh Henrik. |
|
|
Visst är det en kul pryl! Hade jag haft en husbil skulle jag täcka taket med solceller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.