|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Något i bakhuvudet säger att man inte kan bromsprova en 4wd med konstant4wd utan bara haldex, Xdrive med mera. Som jag förstår det så är X5 innan Xdrive konstant 4wd med fördelning (på 38/62 (fram/bak) Ngn som vet om den kan bromsprovas på rulle eller om det är alt. som gäller? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Jag besiktigade min X5a -04 för en månad sedan, och då bromstestade de framhjulen först och sedan bakhjulen på samma rullar. | |
|
Det är ytterst få bilmodeller som inte kan bromsas på rulle, första generationens Audi Quattro (UrQuattro och 80 Quattro Typ85) går inte medan alla Audi yngre en så funkar (från 100/200 Quattro Typ 44). SBP har en lista över vilka som går och inte går. Minns det från jag besiktade min fars A4 B5 Quattro-00 då diskuterade personalen det. Stephan |
|
| Min 530XD var nyligen besiktad när jag köpte den men i protokollet står det att bromsprovet är utfört med alternativ metod. bromsprov på väg. Borde innebära att de inte kört den på rullar? | |
| Alla bilar som har en "mellandiff" går att testa på bromsprovaren. Är en diff som sitter i fördelningslådan och finns på dom flesta bilar pga minskat däckslitage och bränsleförbrukning. Däremot så verkar SBP personalen inte alltid veta säkert. | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Mista. Din har xDrive så då är det OK. Nu bli man ju ambivilent när man läser JockeA då det är en -06 Man får väl hoppas på listan :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| När jag besiktade min X3 förra gången frågade jag besiktningsmannen om just detta. Han berättade att Bilprovningens system med automatik talar om för besiktningsmanne om det är ok att köra aktuell bil på bromsrullarna eller inte. Min X3 med xdrive var enligt deras system ok att bromsa i maskin. Han gjorde det ändå inte utan nöjde sig med att bromstesta vid provkörning, varför vet jag inte... | |
|
Hade en Audi A4 B6 quattro som inte bromsades på rullarna utan besiktningsmannen tog en sväng med bilen. "Riktiga män kör diesel" |
|
Oki. Får se hur de gör då :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.