AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.838

Klonkande kardan vid acceleration E46

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Har haft problem en tid med att kardansaxeln hoppar runt i tunneln när jag drar på, och alltid mellan 70-80km/h oavsett 3:an, 4:an eller 5ans växel.. Bytte främre stödlagret i höstas och kände mig nöjd ett tag. Men nu har problemet kommit tillbaka och jag bytte därför båda stödlagrena denna gången. Hardyskivan byttes ganska nyligen oxå, Så med dessa nya delar borde det vara OK, men inte. Första provkörningen accar jag som vanligt och mellan 70-80 km/h så kommer klonket direkt! Dock under kortare period nu och inte lika kraftigt, men jag förstår ju att detta kommer skita sig igen på någon månad eller så.

Det mesta är kontrollerat och utbytt såsom motorkuddar, kardyskivan då, alla bakvagnsbussningarna och nu båda stödlagrena igen. Kardanen är ihopsatt på rätt vis med knutarna varandra och alla balansvikterna sitter kvar..

VAD orsakar denna fruktansvärt irriterande vibration?? Alla idéer är välkomna att diskuteras!

Diesel-räsern
/Rickard
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag hade klonk i min e46 328. Det var diffklumpen som glappade och slog i vissa lägen. Kanske kan vara något? lägg ur växeln och vrid på kardanen. Går den att vrida på (utan att däcken rör på sig såklar) så är det diffen det är fel på.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Kände på denna oxå, men där finns verkligen inte ett uns glapp!! Om det nu är internt glapp i dreven du syftar på, s.k. "backlash"
Har även bytt bussningarna som diffklumpen är upphängd i..

Diesel-räsern
/Rickard
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag skrev det nyss i en annan tråd, så det känns som att jag har hängt upp mig på det här :) Men överväg att det kan vara dubbelmassesvänghjulet som är färdigt. Kan ge precis såna symptom.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
(om du nu har ett sånt på din bil, vet inte vad det sitter för grejer i diselräsrarna :P)
Slitna kardanknutar kanske är felet
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jo jag har övervägt dubbelmassehjulet, och ställde frågan angående detta när jag bytte kopplingen i vintras då jag ansåg att glappet var för stort, men efter att mätt glappet och även filmat det och sedan visat detta för expertisen både här på forumet och på BMW så ansågs det vara okej! Och vetskapen om 7500:- för ett nytt svänghjul då som kanske var onödigt att byta gjorde att jag avstod, men i nuläget kanske man skulle bytt ändå...

Och att stumma hjulen med hjälp av svetsen lär inte vara någon bra idé antar jag.. (Borde jag själv kunna svara på då jag jobbar med utveckling av svängningsdämpare, dock ej torsionsdämpare)

Diesel-räsern
/Rickard
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Nä, att svetsa blir nog ingen höjdare, då får du ett 14 kilos stumt svänghjul. Låter lite väl saftigt... Det här är ett långskott, men det kanske går att ta bort motvikten på svänghjulet helt (lite beroende på hur det ser ut)?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
"Motvikten" är ju den del där tryckplatta sitter monterat och den yta som lamellen trycker mot.. En ide skulle kunna vara att spara den delen som sitter monterad på vevaxeln, uppskattningsvis 5-8 kilo nånting, och sen montera tryckplattan i en aluminiumdistans eller liknande som ersätter den svängade delen...

Men det innebär att man får montera ner allt, demontera, undersöka, mäta, tillverka, testa, och dona en jäkla massa, vilket gör att bilen får stå still.. Man är väl förmodligen lite bekväm...

Ska se om jag inte hittar ett svänghjul till vettig peng på nån skrot från en lågmilare..

Diesel-räsern
/Rickard
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag misstänkte nästan att det skulle vara klurigt :) Blir nog svårt att få balans i grejerna om man ska montera distanser osv.

Ett litet tips är att scanna av ebay.de, finns massor av nya och begagnade svänghjul till e46 där (till riktigt vettiga priser), kolla upp på realoem.com vilka bilar som har likadant svänghjul som din bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.