AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.596

bättre kylare till 328 E36 -96 med AC?

Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
Tjena! har bytt vattenpump, termostat samt expansionskärl på bilen efter en kokning i kö körning men det läcker fortfarande från kärlet och lite från kylaren. Finns det någon bättre kylare att köpa? har hört att bmws org. kylare till 328 är underdimensionerad kan man ta från någon annan bil som passar rakt på som är bättre, typ en m3a eller nått? eller är det org. som gäller?
Kan inte tänka mig att org kylaren skulle vara underdimensionerad, Kör ju själv med min 328 på både bana och strip med bara elfläkten utan att tempen någonsin går över normal, så jag skulle tippa på att du klarar dig bra med en hel originalkylare.

Vet dock inte om det finns någon annan/bättre kylare som passar.
Vet att det finns att köpa kylare helt i aluminium men dessa kostar ju en hel del.
Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
Jo har kollat på de där i aluminium men de är så satigt dyra, runt 7k är det enda jag har hittat. Men jag tänkte om man kunde klämma på en M3kylare eller en från en 740/540 eller nått eller är det en svår operation?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla så du inte har något litet läckage någonstans!
Det är inte ovanligt att o-ringen mellan kylare och exp.kärl läcker!

Har aldrig tidigare hört att det skulle vara en underdimensionerad kylare på 328i.

Däremot är det ju inte omöjligt att kylsystemet är igenkleggat invändigt, särskilt om man inte bytt kylarvätska enligt serviceprogrammet (något som är vanligt att det slarvas med!)...

Kolla även så att inte flänsarna är igensatta på utsidan - det kan samlas en hel del "bås" mellan kylarna när man har ac.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
jag ser ju att det läcker, jag fyller och luftar hela systemet då kan jag köra kanske 10-mil (väldigt ca) droppar ganska lite när det inte är tryck. men sen ju mindre vatten och mer luft det blir i systemet så blir det tillslut en liten stråle under bilen.
Och exp.kärlet är ny bytt. Köpt från BMW med packning men ändå verkar det läcka vid kärlet. Kan det hål som är för "pipen" på expansonskärlet blivit skadat när jag bytte kärl eller???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.