AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.624

Ojämnt slitna framdäck? Regler för mönsterdjup?

Verdi
Kollade framdäcken idag och fick en liten chock. De yttersta 5 centimetrarna är nästan blankslitna. Resten av däcket är i hyfsat skick.

Jag antar att det här beror på att jag åker en extremt kurvig väg till jobbet?

Hur ser reglerna för mönsterdjup ut? Måste jag byta däck snart eller kan jag köra säsongen ut? Alltså, den yttersta delen är gränsfall men resten av däcket är helt ok.
Kolla lufttrycket och gör en hjulinställning släng sedan på nya sulor!
Verdi
Av en ren händelse har jag tid för hjulinställning på tisdag av en annan anledning. Får se vad de säger om slitaget på däcken då...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Lagen säger att du ska ha 75% av mönstret kvar på slitbanan,som på sommardäck är min 1,6mm.Vinterdäck lika men 3,0mm.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Lagen säger att 75% av däcket måste mönsterdjupet överstiga 1,6 mm
och 3mm när vinterdäckslagen gäller.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Är det någon som vet i vilken lag eller förordning denna text finns? Vill ha det bekräftat då bägge mina framhjul är slitna på INsidan. Antar att däcken pekar utåt längst fram.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt lagrum vet jag inte, men mönsterdjupet mäts i däckets "huvudmönster", vilket innebär de mittre 75% av däckmönstret - där är lagligt minimimönsterdjup 1,6mm. Dock har däcken väldigt dåliga våtegenskaper när de går ner under 3mm...

Regelverket är utformat så för att man inte skall behöva kassera däck som är "bra" men har blivit lite snedslitna pga. felaktig hjulinställning.

Dock bör man tänka på att det är i däckens ytterkanter som merparten av den kritiska vattendräneringen sker....med andra ord är det ofta viktigare i verkligheten att ha bra mönsterdjup i ytterkanterna av mönstret.

Sedan får inte däckets cord synas oavsett hur bra mönstret är i de mittre 75%.

Sedan får man väl ställa sig frågan; "Köper jag däck för att farbror blå anser att det är dag för det, eller köper jag däck för att jag och min familj skall åka säkert?"

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har redan beställt två nya :0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.