AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.896

Hartge 3,5 till M3 3,2

Sida 1 av 2
redestad
Har sett att det finns Hartgekit som höjer volymen i M3ans 3,2l motor till 3,5 och samtidigt effekten till ca 350 hk. Tror att det fanns en M3 med sådan mod till salu här på BMWPower för en tid sedan och jag vill veta allt om denna, i mitt tycke, mycket intressanta uppgradering. Vilka erfarenheter finns på forumet om dessa kit? Vad innehåller de? Vilka ställen säljer och monterar dessa och ungefär till vilka priser?

Hur förändras motorns karaktär, effekt, vrid, körbarhet, förbrukning, ljud m m? Finns det några baksidor med dessa kit? Finns det andra trimfirmor som har liknande eller värre kit till 3,2an?

Alla erfarenheter och synpunkter är av intresse!

Hälsningar

Redestad

//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Tror jag har en BWMdriver (engelsk tidning) där dom testar denna grymma M3 hemma kan kolla upp detta och ge dig en fullständig rapport.
Tror dom använde en vev med längre slaglängd samt andra kolvar samt optimering av motronic enheten
Tror vridet ligger på 400nm
Det är som en "packning" under topplocket så man ökar slaglängden. Över4 400 Nm i vrid får man. BMW Car testade en svart M3 Limo med det kitet för något år sedan. 100 000 kostar det.

Annars kan man chip trimma den på Kelleners och få 388 Nm om man har tur.
Det testades en Estorilblå i Bilsport för något år fyra-fem år sedan.
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Den blåa som var med i Bilsport typ -98. Är det en kille från Umeå som äger. Han hade den ute i annons här för ett par månader sen...
Så det är nog den du har sett till salu redestar. Fast å andra sidan var det ju inte det du undrade..

Livet är för kort för att köra diesel!!!
redestad
///Peter:

Låter intressant med den där tidningen, kolla gärna om de har någon hemsida där man kan kolla vidare. Tackar för ditt engagemang.

Johnte:

Ja det är säkert killen från Umeås gamla bil, har bestämt för mig att det var någonstans norrut den stod. Han borde ju rimligen veta en del om denna operation så om du vet vem det är vore det jättebra om du kunde förmedla hans namn här på forumet eller en mailadress/telenr. där jag kan nå honom. Tack för ditt inlägg.

Gustav:

Vet du vilka nr av BMW Car och Bilsport det rör sig om? Kan du dessa tidningars webadresser? Skulle vara bra att veta. Vad är för övrigt Kelleners för ställe, var ligger det och vad håller de på med för grejor? Får tacka även dig för ditt inlägg.

Vad såldes Hartgen för? Mums!

Ang. Kelleners:

Länk
Dessa artiklar finsn ej på nätet. Vet ej, men i Bilsport så testades samma ägares Hartge 850 CSI 6,0.
Kelleners ligger i Dinslaken. Aukt. BMW handlare även.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
hmm har alldrig sett en blå M3:a istan (Umeå)
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Men det finns en. Jag lovar...

Estorilblå med Hartge 18 tumamre för att vara exakt :)
redestad
Jaja, men vems är den? :)

Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Jadu vems det är vet jag ej...

Volym ökningen är ganska brutalt fixad , överborrning så nya foder får plats , + att dom är längre , en stålplatta höjer blockets höjd , annan vev och vevstakar , denna motor fanns att få i alla hartge modeller , även compact

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Låter korrekt. Bättre än vad jag lyckades förklara!
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Hitter ju inte den där j**la tidningen men när jag försöker komma ihåg så stämmer Kristers version. Att bara lägga ett mellanlägg mellan topp och block skulle bara sänka kompen och göra motorn svagare.

Komplett paket inkluderade själva motormodifieringen, Hartge slutljuddämpare samt en uppsättning Hartge classic i 19" med pirelli pzero gick på ca 200 000kr

Kan ju oxå nämna att i alla dom tester som gjorts så tycker dom flesta att 350hp och 400nm är blygsamt tilltagna effektsiffror, den går lite för bra för det.
redestad
Krister A:

Tack för ett tydliggörande inlägg. Vet du någon verkstad i Sverige som säljer och monterar Hartges produkter?

///Peter:

Tack för inlägget och det är lugnt, du kan ju "skrika" till om du hittar tidningen. Visste du förresten någon bra hemsida till tidningen eller någon där grejerna testats?

Hmm mycket pengar, kanske sparar lite om man bara gör motormodifieringen... Finns det några risker/nackdelar med en sådan här operation? Mycket högre bränsleförbrukning, hållbarhet, körbarhet, m m?

Hallå alla...
Det är inte så att ni menar den som var med i nr:9/-98 av spoilernytt. Artikel med 5*Hartge (2*E-36 2*E-39 o en 850).
Det mottorpaketet kostar "bara" 98,500:- då!
Det är ganska så kul läsning ialla fall.
Ha det /Berbel

redestad
Berbel:

Hmm det kanske kan vara något... Jag förmodar att "spoilernytt" är samma sak som "Bilsport", eller? Bra öknamn i så fall,*skrattar* mycket plast och baslåda i den tidningen. Har de någon hemsida, eller ett telefonnr där jag kan beställa det aktuella numret (9/98)?

Du ska ha tack för tipset, det kan förmodligen hjälpa till att räta ut ett par frågetecken och läsningen kan säkert göra en riktigt svettig om man har tur. Alltid kul att "kräkas" över fräcka "Vallåkrakreationer" :-) Ha det bra.

MVH

Redestad

Jag tror Hartge kräver ett visst maximal antal mil för att göra ombyggnaden också. Värt att tänka på.
Om det kostar 100 kkr, skulle du betro en verkstad i Sthlm detta jobb?

Inte jag, jag skulle åka ner till Hartge i Mezingen direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.