|
|
|
|---|---|
|
Har drabbats av ett problem med min E36 320i -97. Det började med att jag var klantig nog att lämna tändningen och stereon på alldeles för länge, vilket gjorde att bilen dog. Fick starthjälp och körde sen ett par dagar utan problem. Ytterligare några dagar senare hade jag kört några mil på motorvägen och stannade för att tanka, men när jag kom ut och skulle iväg, så var bilen död igen. Fick återigen starthjälp, och körde 20 mil utan att stänga av motorn. Då betedde sig bilen dock lite lustigt. När jag slog på helljuset dog stereon i 1 sekund... Sen fick jag hjälp att ladda batteriet i ett garage över natten, och nästa morgon startade bilen utan problem. Körde 40 mil utan att våga stänga av motorn, och parkerade hemma. Två dagar senare när jag skulle iväg, så var bilen död igen. Funderade först på om det var batteriet som var dags att byta, men nu känns det som om det är något mer som är fel. Så, förslag uppskattas! Vart ska jag börja felsöka? Tack på förhand. | |
|
Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta om generatorn laddar som den ska, den ska ladda minst 13,5 volt. mvh stefan |
|
| Generatorn ska ladda runt eller strax över 14V. | |
| Det har med belastningen att göra, allt över 12,6 volt tar batteriet emot. | |
| Belastningen påverkar strömstyrkan generatorn levererar till batteriet. Ett friskt fulladdat batteri ligger runt 12.7V och det krävs att generatorn levererar en spänning som är mer än 1V högre än batteriets egna spänning för att överkomma batteriets inre resistans. | |
|
Tack för svar! Hur gör man när man mäter med en multimeter? Ingen aning... |
|
|
Du mäter spänning på batteriet både med motorn igång och avstängd. Multimeterns testsladdar håller du mot batteriets båda poler för att mäta vilken spänning det ger. Även om batteriet ger 12.6-12.7V innebär det inte att batteriet är friskt. En eller flera celler i ett batteriet kan vara trasig trots att multimetern visar 12.7V. Har batteriet aldrig blivit bytt är det nog dags att införskaffa ett nytt. De är trotts allt en förbrukningsvara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.