|
|
|
|---|---|
|
Tjena på er! Har läst lite trådar om motorfläkt, temp osv men inte hittat det jag funderar över. Vår nyinköpta 525iA-02 gäller det så klart. Hur ofta är det rimligt att motorfläkten går och i vilken intensitet. Utan att efterforskat alltför mkt så tänkte jag höra vad ni har för erfarenheter. Vår tempmätare går i jämn takt till rakt upp. Sen är den där konstant, den rör sig inte en milimeter vad jag kan se. När det gäller motorfläkten så går den väldigt mkt tycker jag i förhållande till vår andra bil som visserligen har betydligt mindre motor med betydligt mer luft omkring sig. Men man blir ju alltid orolig och vill ha koll på saker och ting. Fläckten varierar då och då i hastighet har jag uppmärksammat, ska det vara så? JAg har än så länge inte uppmärksammat att den går efter att man har stängt av bilen, den går heller inte förän bilen är ordentligt varm va jag märkt. Kan inte heller påstå att jag märker mkt när fläkten går igång vid kökörning, vissa bilar rister det ju till där markant när motorfläkten startar... På den röriga beskrivning, kan ni avgöra om det är normalt eller ej? Sen klurar jag på en sak till. Under bagaget sitter det en DVD fastskruvad av märket VDO (tror jag). Eftermarknads pryl. Det är också gps i DVD:n och sitter en liten puck mitt framme på intrumentbrädan som jag misstänker är gps mottagaren. I vänstra facket sitter en form av silvrig låda med uttag för monitorer. Tidigare ägaren säger att systemet gett upp varpå moitorerna är bortkopplade och verkar ligga på soptippen. Min fråga är tror ni jag kan slita bort dvd-läsaren och den här silvriga lådan utan att påverka något annat? Eller så kanske det är bäst att låta nån installatör titta på det? Sista frågan för tillfället: Hur tar jag reda på om jag har follow me home funktion? Har läst och läst de flesta trådar här på AP, men nu har jag nog läst så många trådar att jag glömmt hälften.... vill inte vet hur många timmar jag ägnat framför datorn och AP :) Vänligen Martin | |
|
Follow me home testar du genom att blinka till med ljustutan (helljuset) innan du kliver ur bilen. /Oscar |
|
|
Tackar för det :) Martin |
|
|
Jag kom och tänka på det med att motorfläkten går en del på min bil, vet fortfarande inte om det är normalt eller ej, men jag har läst en del om kassa vattenpumpar på dessa motorer, kan det vara ett tecken på att vattenpumpen börjar bli kass eller? Eller skär den ihop bara så där hux flux? MVH Martin |
|
|
har kollat motortemp via dold meny i färddatorn nu, och på tomgång ligger den helt stabil, fläkten starta då och då men det rörde sig knappt nån grad, nu kommer jag inte ihåg exakt hur många grader men drygt 90 grader visa den... Trodde att den kanske skulle gå upp 5-10 grader å sen skulle fläkten komma igång och sänka igen osv... Om nu inte nån sensor är paj och visar fel vill säga... Martin |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Vad jag vet så är elfläkten till ac:n, tror inte den har med motortempen att göra |
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Vad jag vet så är elfläkten till ac:n, tror inte den har med motortempen att göra |
DA 245 318d Touring -10
|
Tänkte fortsätta min tråd för att se om jag kan få reda på mer om vår nya ( begagnade) bil! När man kör över tex en snutt kullersten, kan ju finnas i anlutning till övergångställe etc så tycker jag att ratten vibrerar för mkt. Jag har också hört en tick ljud när man kör över brunnslock och liknande. Men man måste ha nervevat fönster för att höra det. Något annat klonkande kan jag inte höra. Vad jag vet är framvagnen inte renoverad och bilen har nu gått drygt 10000 mil. Jag har också märkt att ett surrande i ratten kan märkas precis innan bilen stannar om man inte är väldigt varsam på bromsen och släpper trycket på bromspedalen precis innan bilen stannar. Sätter man automaten i vxl 2 märks detta inte, men då driver ju bilen med mindre kraft framåt så att säga. Vad tror ni det är för led eller stag som behöver bytas. Kostnad? Förklara gärna så en femåring med tummen mitt i hand kan förstå :) Bil: 525ia touring -02 Martin |
|
|
"Jag har också märkt att ett surrande i ratten kan märkas precis innan bilen stannar" Ska inte stå surrande utan durrande... liten lätt vibration kan man säga.... Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.