AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.017

Begagnatguide E53 X5

Någon som vet om det är en begagnatguide pågång för X5:orna?

Har du några tips på vanliga fel eller andra köpråd?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej

Vet inget om det men följande kan vara tänkvärt.

Använd gärna "sök inlägg" funktionen, näst överst till vänster och sök på "x5 AND E53" så har du läsning för en halv natt:) Läs även E39ans köpguide, en hel del saker till X5an är hämtade därifrån.

Svaga punkter på tidiga X5or(00-01) jag känner till.

Motorn till låset i dörrarna kan kärva med tiden, ny centrallåsmotor är lösningen. 3kkr att byta.

Styrenheterna till xenonljuset kan ha taskiga kallödningar, glapp alltså. 8kkr att byta.

Bussningar och länkarmar till fram och bakvagn. X5 är en tung bil och de slits såklart, bör kollas efter 10-15k mil.

Få, om alls några rostproblem. Nån har anmärkt på lite rostrosor vid kanten i den delbara bagageluckan läste jag.

3.0i bensinmotorn drar nästa lite mycket bensin som 4.4i motorn pga tyngden på bilen. 4.4i låter och går härligt. Räkna med en förbrukning på blandad körning kring 15l/100km vid 4.4i auto och sportpaket(19"s fälgar och däck).

3.0d är nog den som kan verka mest eftertraktad, dels pga förbrukning 8-12l/100km beroende på körsätt, dels pga dragvikten med krok för de med E-kort..

Facelift 03/04 gav 4.4 i den uppdaterade motorn som kom i 745i(N62) i lätt nertrimmad version (320hk istf 286hk), en pärla till spis.

Lycka till!
Asken
PS, du åker idag en av de bästa bilarna BMW byggt rent kvalitets- och komfortmässigt DS
Efter att ha haft en X5 E53 några månader kan jag bara instämma i Askens inlägg, mycket bra och klockrena synpunkter. Dock tycker jag inte komforten är så väldans bra, den är tämligen stötig. Och premiumkänslan hade fått en bättre boost om dörrsidornas fack varit något annat än hårdplast utan lock. Men det är ju inga "fel", och det kan jag leva med. Trevlig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.