AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.635

Tempmätarnålen betedde sig underligt

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har nyligen monterat en ny termostat i min 318M40, det är en 92 graders så
nålen ligger något förbi mittenläget på höger sida, mot den tidigare 88graders termostaten som höll sig i mitten (sålänge den fungerade).

Idag gick tempnålen upp hastigt och uppehöll sig ganska nära det röda området och flippade lite, sedan gick den tillbaka. Varför gjorde den så?

Tycker att nålen den senaste månaden har varit lite högre än vanligt, nästan mitt emellan max och mittenläget (på det högra fältet).

Bilen har gått bra och tempnålen varit stabil sedan termostaten byttes och systemet luftades dryga 1000mil sedan.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tempmätare som gör omedelbara hopp upp och ner har jag haft på en nästan ny 318 e30 på åttiotalet. Efter några termostatbyten reflekterade jag över att hoppningarna var mycket snabbare än temperaturskiftningarna var möjlig i praktiken och körde vidare.

Det var något fel i mätarhuset, minns inte exakt vad nu.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag får väl hoppas det är tillfälligheter, kanske någon luftbubbla som uppkommit..man vet ju aldrig, börjar tänka på sprucket topplock eller dålig packning, men jag har mätt kompressionen nyligen och bilen körs snällt och pendlingsmil så det borde ju vara lungt.

Ja min hoppade "10 minuter" på visaren och det får ju betecknas som mycket.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nu verkar det som att nålen går upp mot rött när man står på tomgång/kökörning, men håller sig stabilt 5min över 12 vid landsvägskörning. Mycket konstigt, man börjar misstänka toppen/topplockspackning, men ingen olja i kylarvätskan, ingen förbrukning av varesig olja eller vatten...kan den nya termostaten ha hängt sig?
Roffa1
Tippar på följande:

Viscokopplingen trasig.
Termostaten felvänd. (fjädern skall peka nedåt)
Luft i kylsystemet.

Prova med att köra utan termostat för att utesluta densamma.
Biltemas E30 termostat fungerar perfekt i fall du ev, behöver en ny. (149:-)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Konstaterade följande, mätaren var på rött öppnade då kylarlocket försiktigt och kylarvätskan var då inte ens i närheten av att koka.

Underligt om bilen efter 1100mil börjar bete sig såhär om termostaten är felvänd. I morse fungerade termostaten perfekt, utan "dippar" eller "peakar".

Är Viscokopplingen trasig borde väl felet finnas helatiden?

Likaså borde väl inte luft i kylsystemet "visa sig" efter 1100mil, då temperaturvisaren heltiden varit stabil?

Jag har bytt tempgivaren för 2-3år sedan, vad finns det mer som indikerar
motortemperaturen?
Roffa1
Om viscokopplingen är trasig så visar sig detta framförallt vid kökörning samt vid stillastående. (ingen fartvind) då kokar motorn.
Är det länge sedan du bytte vattenpump, kan även vara remmen som slirar lite då & då.
Det kan vara vattenpumpen också. Hade samma symptom i en gammal E36 som jag hade. Det visade sig att flänsarna i pumpen var helt slut. Den orkade helt enkelt inte pumpa runt vattnet vilket resulterade i en vandrande temp speciellt vid låga varv.

Åk före du så väntar jag på dig där.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant, vattenpumpen har gått ca 11000mil, byttes ca år 2000.

Remmen till vattenpump/kylarfläkt byttes efter att den gick av för
1000mil sedan och är spänd rätt.

Jag har ett litet glapp i vattenpumpen, max 1mm.

Men fortfarande känns det klart ologiskt att det skulle vara något vattenpumpfel då tempnålen kan hoppa upp på max och sedan ner till mittenläget inom loppet av 1 sekund.
Roffa1
Har vattenpumpen gått 11.000 mil, så är det nog läge att byta den. När jag åkte E30 så bytte jag pumpen vart 5:e år i samband med kamremsbyte. Det skall ej finnas något glapp i vattenpumpen. Köp tysktillv Pirat pump hos MN eller Mekonomen. BMW original är mindre bra
made in the republic of China.

Vill även minnas att E30 fläktrem (nytillverkade) ej hade samma koning i remskivans spår, fick justera detta med fil och smärgel. (annars slirar remmen)

Hur gjorde du vid luftningen? många vet ej om att motorn måste varvas till 2000rpm när luftnippeln öppnas, annars kommer ej luften ut. (det ska stå som en stråle ut från luftnippeln) detta upprepas sedan 2-3 gånger.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om det hoppar så hastigt som du beskriver tror jag på mätarfel enl tidigare inlägg. Precis det beteende hade jag när det var mätarfel. Det kan ju även vara givaren som ger överslag.

Tempen kan ofta sjunka fort när termostaten öppnar men sannolikheten att den kan stiga från normal till max på en sekund lär vara liten.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Roffa1, Det där med vattenpumpen vet jag är lite kritiskt på E30, den första pumpen höll 14000mil sedan gick den sönder. Det var inte jag som luftade utan "proffs" som jobbar som bilmekaniker och har haft flera E30 bla innan. Jag var delvis med och såg att han varvade 2000rpm och fyllde på kylarvätska genom luftnippeln.

Mats, vet du var givaren kan sitta? Jag tror stenhårt på den!

Roffa1
FRIFART: Man fyller ej på med kylarvätska genom luftnippeln, man varvar till 2000rpm sedan öppnar man samtidigt luftnippeln, så att kylarvätska inkl luftbubblor sprutar ut i en stråle. Ju högre varv desto längre stråle. Upprepas 2-3 gånger. (motorn måste vara driftvarm)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Okej, men nu är nålen stilla och 3min över 12, precis som det var efter den nya 92 graders termostaten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.