AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.114

Elcaben slutat att fungera Z3M

ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
Har ofta min cab i nerfällt läge då den endast används sommar och i soligt väder. Efter att ha fällt ner den efter vinterförvaringen är den nu helt död och går inte att fälla upp.

Är det motorn som slutat att fungera? eller finns det annat än säkringar som kan ha gått sönder? Går det att fälla upp den manuellt?

Z3M-98

lampan2
I instruktionsboken för Z4 står det detaljerat hur man fäller och höjer cabben. Det är garanterat det samma för Z3s handbok.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Finns nån givare som kan lagt av på cabbstället inte ovanligt tydligen.
Eller bromsgivaren nere vid pedalen, fungerar tex bromsljuset nu.
Annars kolla efter nån avskavd kabel runt cabstället tex.

Hittade du original instruktioner för manuelt "vrida off" cabmotorn i skuffen.
ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
Fick kommentarer på besiktningen om att Bromsljuset "glappade". Skall kolla direkt om det nu också har slutat fungera. I så fall bör det ju vara den.

Nej har inte kollat än, men då bör det ju finnas ett manuellt sätt :-)

Visa användare
27
Vulcan
Z3, 2,8-99
Hej
Cabben på Z3 drivs hydrauliskt. Lossa mattan i bagagerummets vänstra sida
och kolla hur oljenivån i plastbehållaren ser ut. I övrigt finns det anvisningar i
instruktionsboken om hur du frikoppla mekanismen så att du kan öppna och stänga cabben manuellt.
Om det inte är ett el-fel så ligger troligen felet i hydrauliken.

På söndag blir det cab-väder!
ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
Det verkar vara givaren för bromslus/elcab.

Är detta något man kan byta själv?

ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
Hmm BMW hade inga tider förrän 20 juli..

Någon som vet var denna kontakt sitter?

ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
Hittade den och fick loss den. Nu är det bara att hoppas att det är den som var kass..

Någon elkunnig som har tips på hur man kan testa den?

ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
Sådär, fixad och klar, det var sensorn, 280:- på BMW, tackar. Tur att de inte hade verkstadstid förrän i slutet på Juli, då kunde man ju spara in en felsökningsavgift mm...

trampbilen
Hej, var satt givaren kan vara bra att veta ?

ke
35
kehran
Z3M Roadster -99
Den satt uppe vid broms och kopplings pedalerna. En givare till bromsen och en givare till kopplingen. Tog bort panelerna under ratten, då var det lätt att hitta. Vet dock inte vad kopplingenens givare skall vara bra för..
Visa användare
27
Vulcan
Z3, 2,8-99
Bra - nu har man lärt sig något igen. Läste på z-roadster.net att man också kan flytta givaren så att dekan manövreras på annat sätt vilket möjliggör
att man kan ta upp/ner cabben utan att behöva stå still med foten på bromsen. Bra eller dåligt kan diskuteras.

Soliga nedcabbade hälsningar från Sveriges framsida

Vulcan
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Givaren på kopplingspedalen tyder på att du har farthållare i bilen.
Den skall kopplas ur när kopplingen trycks ned.
Jämför billigare/enklare bilar som Mondeo där detta inte sker.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.