|
|
|
|---|---|
|
Har sökt men ej hittat något relevant ang det jag undrar över. Har vart med om det förut, och de flesta kanske för den delen, att när jag kört ner till Kroatien lr något annat varmt land under sommaren och kontrollerat däcktrycket på nån mack i 35 graders värme så har däcktrycket varit mycket högre än det jag ställt på hemma i Sverige. Ett ex va då jag åkte med 2.8 i tryck fram samt 3.0 bak(möjligen för lite, har ökat nu till 3.2), med dim 225/40-18 fram och 255/35-18 bak, så visade det 3,3-3,4 i 35 graders värme! Det jag undrar nu är om det högre trycket kommer öka onormalt mycket samt blir direkt farligt när det blir stekvarmt under snabba motorvägstransporter nere på kontinenten, vill inte riskera något? | |
|
Ökningen från t.ex. 20C till 45C blir 8-9% om du pumpat med torr luft. Däcken lär ju bli varmare än så om du ligger i 200 km/h. Kanske är ett problem om det står "max 3.0 bar" på däcket, du pumpar 3.0 och kör sen så att däcket blir 60C. Då har du 3.4 bar.vdd |
|
| Är inte maxtrycket på däcken också angivet för kallt tillstånd? Alltså att det är ok att överskrida värdet med varmkörda däck? | |
| Fyll däcken med Nitrogen så slipper du problemet.. Länk | |
|
Jag kör alltid med Nitrogen i däcken. De expanderar då inte i värme utan håller samma tryck. Brukar kosta någon hundring att få det gjort hos en däckfirma. Enkel lösning på problemt;) M.v.h. GenLee |
|
|
Hämtat från Continentals hemsida: "Att hålla trycket uppe på däcket... Många däckskador vållas pga felaktigt lufttryck! Kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet, varannan vecka vid normal användning. Glöm inte att kontrollera reservhjulet också. Det av tillverkaren rekommenderade lufttrycket finns noterat i fordonets instruktionsbok samt vanligtvis också någonstans i bilen, t ex i tanklocket eller på en dörrpost. Felaktigt lufttryck ökar förslitningen på däcket och har negativa effekter på köregenskaperna. Vid kontroll och justering av lufttrycket bör följande hållas i åtanke: •Kontrollera lufttrycket när däcket är kallt. •Justera inte lufttrycket på ett varmt däck. (Normalt höjs lufttrycket när fordonet är i rörelse.) •Lufttrycket måste vara detsamma på däck som sitter på samma axel (dvs samma på båda fram resp. på båda bak), men kan variera mellan fram- och bakaxel. •Ventilhättorna måsta vara hårt åtdragna eftersom de skall skydda ventilen från damm och smuts och naturligtvis från ett sjunkande lufttryck." Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så allmänna gaslagen gäller inte för KVÄVGAS vilket VANLIG UTOMHUSLUFT till knappt 80% består av? :) | |
| Mm, därför jag skrev "kanske" i mitt inlägg. Kan mycket väl vara så att maxtrycket som står på däcket gäller när man pumpar däcket, och det gör man alltid med kalla däck. | |
| Får isf kolla maxtrycket om det står angivet på däcken, men annars får det väl bli nitrogen vilket var ett väldigt bra tips så man slipper fundera när man håller ett högt tempo på motorvägen, timme efter timme, tackar:) | |
|
Angivna tryck gäller alltid kalla däck Maxtryck står alltid på däckets sida, och igen, gäller kalla däck Detta med tryckökning är eg bara ett problem på husbilar som ligger på eller nära den "magiska" 4,5bars gränsen, vad menas? Jo, en vanlig snap in ventil i gummi klarar 4,5 bars tryck, över detta ska man använda en HP (högtrycks)ventil det betyder att en vanlig ventil på en husbil med ex 4,4 i tryck (kallt) kan få läckage via ventilen när trycket ökar av värmen Nitrogen är överreklamerat! Tryckökning sker även i detta fall, det är tryckförlusterna som minskar. Enda anledninhgen till marginellt lägre tryckökning beror egentligen på att luften är torrare i däcket |
|
|
Tråd om nitrogen : Länk Bortkastade pengar att fylla däcken med nitrogen enligt mig iallafall. |
|
|
Jahapp, blandade svar här.. Då är det till att bara kontrollera lite oftare under resan helt enkelt;) |
|
|
Jag skulle gärna vilja veta hur vatten(ånga) förändras i volym som funktion av temperatur för att räkna på skillnaden mellan pumpa med torr eller "fuktig" luft. Det är ju egentligen det som är frågan, inte om 78% (vanlig torr luft) eller ca 95% (500kr på däckverkstan) kväve är bäst i däcket. |
|
|
Precis som E36 skriver, maxtrycket gäller kalla däck. Intressant att ventilen kan börja läcka vid 4,5 bar, färdtjänstbussen jag kör har jag mellan 3,8-4 bar i, det står 69? Psi på däcksidan. |
|
| Då behöver du inte bry dig om ventilen Rob, du har god marginal, problemet kommer när man ligger på eller nära 4,5 i "kalltryck" så att säga | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.