AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.735

Konstigt problem 540 e34, motorras på G?

körde ett par mil landsväg med bilen igår då den plötsligt började vibrera eller "hoppa" fram på vägen ca 1km efter en omkörning.
jag tänkte direkt att det var nått med framaxeln eftersom jag har hafft problem med kassa bussningar osv en längre tid så stannade för o kolla.. mkt glapp i ratten osv.

Tänkte att det skulle lösa sig o köra riktigt lugnt sista biten då så höll mig under 50km/h resten av biten tills jag kännde att något var fel.. igen.

1,5 mil efter första stoppet så stannade jag alltså en andra gång för o kolla! bilen betedde sig inte riktigt som vanligt så nått var klart fel. när ja öppnade dörren så kom det som en chock när jag hörde att det istället var knas med motorn :S
det låter nästan som om motorn vore öppen, man hör både ventiltick och nån typ av rassel uppkommer lite då och då... som om nått liksom var löst eller trillat av.
på tomgång så dör den sakta men säkert. säg efter 20 sekunder så är varvet vid 200rpm o den dör då givetvis.

fick bli bogsering hem sista biten. vågade inte köra vidare. ser iaf ut att finnas olja i och motorn gick INTE varm! mätarn stog som vanligt och ingen rök osv.
------------------
det luktar nog också en aning annorlunda om man kommer nära motorn.. svårt att säga men luktar antingen lite olja eller bensin.

först tänkte jag om det kanske kunde va oljepumpen som lossnat men det tyder väl inte direkt på det.. o lmm, bränslepump o såna grejor kan det väl inte heller va för då borde det inte varit sånt oljud! kan det vara motorfästen eller liknande som lossnat?!
lät inte riktigt lika illa idag när ja startade bilen kall.. men visst är det värre än det var förut. dör lika snabbt på tomgång. bluddrar som en gammal åsna.. går inte jämt låter det nästan som.

kan det va så enkelt som o byta insugsmembranet? hur låter det när denna är kass?
Kr
23
Krister02
BMW 530d Touring -00
BMW 2002 Touring -73
luktar det konstigt kan det var katalysator/na som har pajat

på 4cyl så dör typ bilen och går skitdåligt om det händer att katalysatorn pajar helt.

det brukar lukta skumt då.

jag har skälv råkat ut för det.

men det kan ju vara vad som helst egentligen=(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Membranet till vevhusventilationen eventuellt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mycket konstigt.. sprutade startspray runt detta membran och sedan dess har tomgången varit mer eller mindre konstant. (vet ännu INTE om det kan ha varit bara för jag sprayade där)

MEN jag hör ett knackande hela tiden! tycks komma nånstans från ovansidan av motorn.. svårt att avgöra. lika mkt båda sidor o det är inte lite heller utan det hörs verkligen!

ska det verkligen vara oljud om det inte håller tätt?!

det jag hittat är detta Länk ang knackningarna... återkommer imon när jag startar upp honom igen.
fyfan säger jag bara. Länk trådskaparen som hade problem med knackande 540 återkom ett par månader senare i denna tråd och konstaterade att hans motor var slut. tar emot att säga men vilken jävla skitbil 540 är! finns inte mkt mer som kan gå sönder nu på min känns det som.
Ja det är skillnad, mina fungerar alldeles utmärkt inte ens haft 10% av de problem du haft.

Lämna in den till en expertverkstad och låt dem avgöra vad som behöver göras.

Stephan
jo den har börjat gå mig på nerverna nu sista tiden med alla övernaturliga problem.... oförklarliga fel som tyder på att ett flertal saker går sönder samtidigt men som sedan mer eller mindre åtgärdar sig själv efter ett par veckor. eller fel som kommer och går lite närsom.. växellådsbyte o nu detta helt plötsligt. bilen börjar slingra sig som en orm på vägen och motorn börjar ticka/knacka samtidigt o gå som en V8 tillverkad på stenåldern!?

visst att motorn kan skaka o få bilen ur balans lite grann på vägen men inte så mycket som jag upplevde det första gången. gångna mil på dessa bilar tycks ju inte ha någon som helst betydelse.
får bli manuell 540 nästa gång. har iaf lärt mig att automat bara är ett annat ord för problem.

over and out
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.